پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۵۰ ق.ظ

دستگاه ها ملزم به رعایت مفاد قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی ، عناوین و اصطلاحات بیگانه هستند

 

دبیرکارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی، گفت: دستگاه ها موظف به رعایت مفاد قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، دکتر نجفی "دبیر کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی" در یکصد و هفدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان، ضمن بیان این مطلب افزود: فرد و جامعه برای برآوردن نیازها، فرهنگ خود را می سازند.

نجفی ادامه داد: فرهنگ معنوی که همان ارزشها، هنجارها و رفتارها، بایدها و نبایدها و اعتقادات و نگرشها می باشد که در فرهنگ مادی تجلی می یابد، و از این طریق به نسلی جدید و جامعه هدف انتقال می یابد.

وی افزود: زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان و مولفه های مهم هویت ملی ایران و زبان دوم عالم اسلام و به عنوان زبان رسمی و ملی در رنگین کمان خرده فرهنگها و گویش ها باعث وحدت و یگانگی ملی و فرهنگی است و زبان و لهجه های محلی هم به عنوان گنجینه و میراث انسانی که فرهنگ و تاریخ را با خود دارد و پشتوانه ای فرهنگی و علمی برای زبان فارسی به شمار می روند.

دبیرکارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی اظهار کرد: در عصر حاضر، با توجه به سرعت تحولات جامعه و فناوری اطلاعات برای حفظ و پاسداشت و زبان فارسی و در امان ماندن از تهاجم واژه های بیگانه در قدم اول نیاز به فرهنگسازی است اینکه افراد جامعه در استفاده از واژگان فارسی به خود افتخار کنند و در کنار این هم نیاز به سیاست گذاری و قوانین نظارتی داریم که در این راستا قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه" وجود دارد.

نجفی با بیان اینکه این قانون در سال 1375 به تصویب مجلس شورای رسیده و آیین نامه اجرایی آن در سال 1378 در هیئت وزیران تصویب شده و اصلاحاتی بر آیین نامه در سال 1394 انجام شده است، افزود: طبق ماده واحد این قانون همه ی دستگاه ها موظف به رعایت مفاد آن هستند.

وی اظهار کرد: بنابراین اگر قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی و اصطلاحات به درستی اجرا شود و دستگاههای متولی امر وظایف خود را طبق قانون انجام دهند خیلی از مشکلات در این حوزه قابل حل خواهد بود.

نجفی ادامه داد: طبق ماده 17 اصلاحیه آیین نامه این قانون ، شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی به منظور هماهنگی بین دستگاه ها اجرایی ذی ربط در انجام تکالیف مشخص شده در قانون و آیین نامه و رفع مشکلات اجرایی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وزارتخانه تشکیل می شود. 

این مسئول افزود: همچنین با توجه به محدود بودن تعداد جلسات شورا در طول سال، کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی برای بررسی تخصصی تر موضوعات مرتبط و انجام امور دبیرخانه شورا در وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی ایجاد شده است


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی