پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۵:۲۲ ق.ظ

دبیر شورای پاسداشت زبان فارسی: اسامی غیرفارسی مراکز تجاری تغییر می‌کند

دبیر شورای پاسداشت زبان فارسی: اسامی غیرفارسی مراکز تجاری تغییر می‌کند

دبیر شورای پاسداشت زبان فارسی گفت: نام‌های غیرفارسی مراکز تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با همکاری نیروی انتظامی تغییر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، یاسر احمدوند دبیر شورای پاسداشت زبان فارسی در نشست این شورا گفت: جلساتی با اعضای شورا داشتم و مباحث مربوط به هر یک از دستگاه‌ها بررسی شد و دو جلسه کارگروه هم با مصوبات مهمی برگزار کردیم. مقرر شد، در زمینه تغییر نام مراکز تجاری بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدامات لازم انجام شود؛ به عنوان مثال از استان تهران آغاز کردیم و اخطار لازم به مراکز متخلف داده شد و به نیروی انتظامی هم اعلام کرده ایم.
وی افزود: در استان‌ها نام برخی شهر‌ها با حروف غیرفارسی و لاتین نوشته شده که با همکاری وزارت کشور به شهرداری‌ها اعلام شده است تا تغییرات اجرا شود. در مناطق آزاد هم ابلاغ شده است که با همکاری وزارت اقتصاد خط و زبان فارسی در اماکن رعایت شود. برخی اماکن وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نام غیرایرانی دارند که قرار است، تغییرات ایجاد شود.
دبیر شورای پاسداشت زبان فارسی با اشاره به وجود برخی مشکلات در ثبت احوال گفت: برخی افراد برای انتخاب نام غیرایرانی فرزندان خود به اداره ثبت احوال مراجعه می‌کنند و وقتی با مخالفت روبرو می‌شوند، با مراجعه به محاکم قضایی رای تایید می‌گیرند که تعداد این اسامی غیرایرانی زیاد و فراگیر شده است.
وی در خصوص مشکلات نام‌های غیرایرانی برای مراکز تجاری و کالا‌های ایرانی که با خط و بسته بندی غیرفارسی تولید می‌شوند، افزود: این کالا‌ها در حال بسته بندی، فروش و استفاده هستند که نیاز به برخورد جدی وجود دارد. در زمینه ممنوعیت خرید این کالا‌ها و ممنوعیت تبلیغ در رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما که غیر از مصوبه، نیاز به اجرایی شدن آن داریم.
احمدوند گفت: از ۴۰۰ هزار نام و نشان در اداره ثبت شرکت ها، بیش از ۲۰۰ هزار آن غیرفارسی به ثبت رسیده است که در این مورد با مشکلاتی در بحث تبلیغات آن‌ها روبرو هستیم.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی