دانشجویان پاکستانی به فرهنگ و تمدن ایرانی علاقه‌مندند

 

 

 ‌‌اساتید دانشکده بانوان سیتی گلبهار پیشاور در دیدار رئیس خانه فرهنگ کشورمان اظهار کردند: دانشجویان این دانشکده با علاقه وافر به زبان فارسی، خواهان آشنایی بیشتر با فرهنگ و تمدن ایران هستند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، اساتید و دانشجویان دانشکده بانوان سیتی گلبهار پیشاور ضمن بازدید از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور با مهران اسکندریان، رئیس خانه فرهنگ کشورمان دیدار و در خصوص تعاملات علمی، فرهنگی، ادبی، گردشگری و ارتقای ارتباطات در حوزه زبان فارسی از گفت‌وگو کردند.

اسکندریان با اشاره به روابط دیرینه و پیشینه اشتراکات فرهنگی دو کشور، بر لزوم تقویت و ارتقا سطح همکاری‌های مشترک در زمینه‌های علمی، دانشگاهی، فرهنگی، هنری تاکید کرد.

وی به برگزاری کلاس‌های آموزش فارسی، نقاشی و خطاطی توسط خانه فرهنگ ایران در پیشاور اشاره کرد و پیشنهاداتی از جمله برگزاری کنفرانس، سمینار، نمایشگاه و برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری مشترک و شرکت دانشجویان در کلاس‌های نمایندگی را ارائه داد.

اسکندریان آمادگی این نمایندگی فرهنگی را برای اعطای بورسیه به دانشجویان پاکستان علاقه‌مند به فراگیری زبان فارسی در ایران و هرگونه همکاری فرهنگی در جهت شناساندن و پیوند فرهنگ غنی دو کشور اعلام کرد.

اساتید دانشکده بانوان سیتی گلبهار با استقبال از پیشنهادات مذکور، اظهار کردند: دانشجویان این دانشکده با علاقه وافر به زبان فارسی، خواهان آشنایی بیشتر با فرهنگ و تمدن ایران هستند.

آنان با تقدیر از تلاش‌ها و تنوع برنامه‌های فرهنگی خانه فرهنگ ایران در پیشاور، خاطرنشان کردند: الهام از فعالیت‌های فرهنگی و هنری نمایندگی فرهنگی ایران، ما را بر آن داشت تا برای ایجاد انگیزه و جلب دانشجویان به سمت فعالیت‌های ادبی و فرهنگی بر تلاش‌ها و رسالت‌های خود بیافزاییم.

اساتید دانشکده بانوان سیتی گلبهار مطرح کردند: متأسفانه با ورود زبان بیگانگان در سیستم آموزشی پاکستان، دانشجویان پاکستانی از زبان مادری خود دور شده و در واقع تحمیل زبان بیگانگان فرایند شناخت فرهنگی دانشجویان نسبت به هویت فاخر خود را کُند و یا متوقف کرده است. در گذشته، زبان فارسی یکی از زبان‌های مهم شبه قاره و زبان شاعران، امرا، درباریان و پادشاهان این سرزمین به شمار می‌آمد، اما با نفوذ استعمار انگلیس، اندک اندک زبان انگلیسی جای زبان فارسی را گرفت و این میراث ارزشمند و مشترک دو ملت، در زمانی کمتر از یک قرن از میان رفت.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی