«خوشنویسی» به یادگیری بهتر فارسی کمک می‌کند

زیبایی نوشتاری زبان و ادبیات فارسی به واسطه خط نستعلیق فارسی بیشتر نمایان می‌شود و کتیبه‌ها، کاشی‌کاری‌ها، حکاکی‌ها و دیگر مصنوعات هنری به خط فارسی نه فقط در ایران که در خارج از مرزهای سرزمینی طرفداران و علاقه‌مندان خاص خودش را دارد.

این دلدادگی تا حدی است که زیبایی چشمگیر خط فارسی باعث شده تا یادگیری آن علاوه بر یادگیری زبان و ادبیات فارسی یکی از خواسته‌های فارسی‌آموزان در سراسر دنیا باشد و در شمار مطالبه‌های همیشگی و اولویت‌دار آن‌ها مطرح باشد.

در این رابطه، «پری‌تیما شارما» از فارسی‌آموزان مقطع دکتری زبان فارسی، اعزامی از کشور هند که برای شرکت در دوره دانش‌افزایی بنیاد سعدی به کشورمان سفر کرده‌ است، می‌گوید: اسم این دوره که در آن شرکت کرده‌ایم، دوره دانش‌افزایی است و لذا من از بنیاد سعدی می‌خواهم که چیزهایی را به ما آموزش بدهد که در ارتقاء درک فارسی به ما کمک کند.

وی ادامه داد: ما هندی‌های دوستدار زبان فارسی، عاشق خوشنویسی فارسی هستیم و دوست داریم که بنیاد برای ما کلاس‌های خوشنویسی خط فارسی را دایر کند.

این فارسی‌آموز از دلایل انتخاب زبان فارسی برای آموزش در مقاطع دانشگاهی می‌گوید: علاقه به زیان و ادبیات فارسی به دلیل مشترکات فرهنگی و خاصه ادبی دو ملت همیشه با من بود اما عزم من برای این انتخاب جزم نبود تا این که در مقاطع بالای تحصیلی فصول جدیدی در حوزه ادبیات غنی ایران زمین برای من جذابیت فراوانی ایجاد کرد. هرچه در این مسیر پیش رفتم شیرینی زبان فارسی بر من عیان‌تر و مذاقم از ظرایف نغز و حکایات عمیق معنوی در لابه‌لای آثار منظوم و منثور شیرین‌تر و شیرین‌تر شد. پس از دریافت مدرک لیسانس یک پیشنهاد کاری هم دریافت کردم که این اتفاق دیگر مهمترین دلیل من برای حضور در جایگاهی بود که قرار دارم. جدای از موقعیت کاری پیش آمده دوست نداشتم که به این زودی ارتباط من با زبان فارسی قطع شود و برای همین ادامه تحصیل دادم و رشته مقطع دکتتری بنده نیز تحقیق و دلدادگی با همین زبان و ادبیات شیرین شد.

شارما بیان کرد: من در دانشگاه جواهرلعل نهرو تحصیل می‌کنم که دپارتمان زبان فارسی بسیار قدرتمندی دارد.

وی درباره تجربه سفر خود به ایران توضیح داد: ایران را دوست دارم و به نظر من بسیاری از شهرهای این کشور بر خلااف تبلیغات سوئی که در برخی رسانه‌ها شده جذابت بالایی برای تفریح و حتی سکونت دائمیی دارند. دوره‌های آموزشی ما این روزها در ساختمان بنیاد سعدی واقع در محله ولنجک تهران برگزار می‌شود که محله بسیار زیبا و حتی از بسیاری خیابان‌هایی که بنده در سفر به اروپا از آن‌ها بازدید داشته‌ام نیز زیباتر است.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی