حکیم نظامی متعلق به جهان اندیشه و ادب است

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: حکیم نظامی فقط برای پارسی‌زبانان نیست و همواره شعر و اندیشه او در جهان علم و ادب مطمح نظر جهان پارس‌زبان و علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی است.

محمود شالوئی در نشست تخصصی «بازتاب حکیم نظامی در هندوستان» که در آستانه روز بزرگداشت حکیم نظامی از سوی سفارت هند و رایزنی فرهنگی آن کشور با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در کتابخانه «جندی شاپور» مجموعه ایران مال برگزار شد، طی سخنانی گفت: نظامی خود کلیدی را برای فهم بهتر «پنج گنج» معین کرده است و بیان می‌کند که اگر می‌خواهید پنج گنج را بهتر درک کنید، باید خوانش آن را با نام و یاد خداوند آغاز کنید.

وی اضافه کرد: حکیم نظامی فقط برای پارسی‌زبانان نیست و همواره شعر و اندیشه او در جهان علم و ادب مطمح نظر جهان پارس‌زبان و علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی است. هندی‌ها زبان فارسی را از خود می‌دانند تا جایی که سفیر هند در ایران و خانواده‌اش به زبان فارسی سخن می‌گویند و اجدادش نیز به فارسی سخن می‌گفتند و این باعث افتخار است که سفیرعلاوه بر علاقه فراوان به این زبان، به فارسی سخن هم می‌گوید.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهارکرد: تعداد عالمان و ادیبان پارسی‌زبانی که در خاک هندوستان آرمیده‌اند، از مفاخر ایرانی در کشور ما کمتر نیست و جمعیت پارسی‌زبان در هندوستان نیز قابل توجه است و این نشان‌دهنده آن است که زبان فارسی در این بلاد جایگاه ویژه‌ای دارد.

شالوئی تأکید کرد: فارسی، زبان عشق، محبت، معرفت و معنویت است و حکیم نظامی نیز از سرآمدان زبان و ادب فارسی است که عشق را به بهترین نحو در حکایت «خسرو و شیرین» با این نظرگاه که «شیرین» قهرمان عفت و پاکدامنی و در عین حال عشق‌ورزی عاقلانه است، به مخاطبان خود معرفی می‌کند. یا در داستان «لیلی و مجنون» بیان می‌کند که «عشق» آیینه تمام‌نمای نور و روشنایی است.

در بخش دیگری از این نشست تخصصی، ودرا گاوراو شرست، سفیر هند در ایران و بلرام شکلا، رایزن فرهنگی سفارت هندوستان به ایراد سخن پرداختند و در پایان نیز گروه موسیقی قوالان هند به اجرای برنامه موسیقایی پرداختند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی