يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۰۸:۱۱ ق.ظ

حریر سخن مسابقه ای رادیویی در پاسداشت زبان فارسی

برنامه حریر سخن

در برنامه ادبی حریر سخن در هر قسمت از این برنامه سه شرکت کننده با هم مشاعره می‌کنند و با خواندن و انتخاب صحیح اشعار، چالاکی ذهن خود را نمایش می‌دهند.

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما، مشاعره سنتی، واژه نما و غزل از بخش‌های این مسابقه است و برگزیدگان هر قسمت با برگزیدگان مسابقه پیشین مشاعره می‌کنند.

دکتر اسماعیل آذر استاد زبان و ادبیات فارسی و کارشناس و مجری برنامه ادبی حریر سخن در گفتگو با شبکه خبر­گفت: این مجموعه برنامه، از برنامه‌هایی است که حتما تاثیر گذار خواهد بود، زبان درست است که در حال تغییر است ولی­ اگر از زبان حفاظت نشود، اگر مورد توجه قرار نگیرد، ممکن است­ ضعف‌هایی در آن بروز کند که ۲۰۰ سال دیگر این زبان فارسی­ آن زبان فارسی که سعدی و خاقانی و حافظ و دیگران با آن سخن گفته اند، نباشد.
دکتر اسماعیل آذر در خصوص سن کم شرکت کنندگان گفت: ما قبلا هم در­ شبکه آموزش مشاعره‌های فراوان داشتیم، به هر حال صلاحدید مدیران این بوده است که این برنامه کمی دیرتر پخش شود، ما مشاعره را به رادیو بردیم و در اونجا با بچه‌های خردسال شروع به مشاعره کردیم، این‌ها را پیدا کردن و دعوت کردن و به تدریج آنی شد که سر از حریر سخن در آورد.
وی افزود: در یک جمله برنامه مشاعره ضمن این که یک تفنن ادبی است، بر استحکام و ارتقای زبان فارسی حتما می‌تواند تاثیرگذار باشد.
دکتر آذر در خصوص علاقه بین نسل جدید در خصوص حفظ شعر گفت: این علاقه به حدی است که پدر و مادری که فرزند ۸ ساله خود را به این برنامه آورده می‌گوید فرزند ۴ یا ۵ ساله من که زبان باز کرده دائم می‌گوید مثل خواهرم به من این شعرها­ رو یاد بدین که بتونم مشاعره کنم.
کارشناس برنامه حریر سخن در باره این که این شعر‌ها و حفظ آن به چه کار می‌آید گفت: مفاهیم بلند زبان فارسی­ که تمام دنیا مثل اروپای قرن نوزدهم تاریخش را ورق بزنید همه در خانه شعر فارسی نشسته اند، گوته شاعری که شرق و غرب را با ادبیات به هم گره زد وام دار حافظ است، گوته فارسی را بلد نبود حافظ را از کجا می‌شناخت؟ از لابلای کار‌هایی که در آلمان اشپیگل کرد یا هردل کرد، و این شاعران دست و پا شکسته اشعار­حافظ را ترجمه کردند و ببینید چه تاثیر ژرفی این مفاهیم گذاشت، و این مفاهیم در ذهن فرزندان ما هزاران بار بیشتر این تاثیر را خواهد گذاشت.
استاد اسماعیل آذر در خصوص ویژگی این برنامه‌های ادبی گفت:­­ایرانی‌ها عاشق شعر و ادبیات و­ شاعری هستند، کشور ما یک کشور فرهنگی است، کشور شعر و شاعری است وکشوری است که بزرگان و مشاهیر این خطه شاعر بودند، شعر در ضمیر تاریخی ایرانیان ثبت شده است و­­هیچ هزینه خاصی هم ندارد، بچه‌ها دور هم می‌نشینند و شعر می‌خوانند، نشاط می‌گیرند و چه بسا اوقات فراغت فرزندان در زمان تعطیلی مدارس با شعر و شاعری سپری شود.
وی در خصوص کمک به زبان فارسی در رادیو و تلویزیون گفت:­ زبان فارسی فقط در شعر و شاعری خلاصه نمی‌شود ادبیات مکتوب و منثور و نوشتاری راداریم، ­­بحث خط را داریم که با توجه به حضورش در فضای مجازی­ به غلط دستخوش تحول می‌شود؛ که باید برای آن کاری کرد.
وی ادامه داد:من ۳۰۰ برنامه برای صدا و سیما تولید کردم همین طور­ ۳۰۰ کتاب را توضیح دادم، کتاب‌هایی که مرجع زبان فارسی است، من پاره‌هایی از آن کتاب را خواندم یعنی این ۳۰۰ برنامه دایره المعارف بسیار کوچکی ­از ۳۱۰ اثر ماندگار و مرجع زبان فارسی است، این کار‌هایی است که از دست ما برآمده و­­انجام دادیم.

                                                                          


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی