پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۵۰ ق.ظ

تجلیل از برگزیدگان المپیاد زبان و ادبیات فارسی در ایالت سند

برگزیدگان اولین المپیاد زبان و ادبیات فارسی از سوی خانه فرهنگ ایران و نماینده بنیاد سعدی در کراچی تجلیل شدند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم تجلیل از برگزیدگان اولین المپیاد زبان و ادبیات فارسی با اجرای زین علی نقوی دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کراچی در سالن نشست‌های علمی و ادبی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی برگزار شد.

سعید طالبی‌نیا، مسئول خانه فرهنگ ایران و نماینده بنیاد سعدی در کراچی با تقدیر از دانشجویان و طلاب و دانش آموزان شرکت کننده در این مراسم، گفت: این المپیاد برای اولین بار در ایالت سند برگزار شد و در آن، ۱۳۰ نفر از دانشجویان دپارتمان فارسی دانشگاه کراچی، دانشگاه امام خمینی (ره)، دانشگاه المصطفی، جامعه الزهرا و مجتمع آموزشی ایرانیان حضور پیدا کرده و به سؤالات تستی «تاریخ شعر و ادبیات ایران باستان، ادبیات بعد از انقلاب، شعر مقاومت و امامین انقلاب اسلامی» پاسخ دادند که چهارده نفر اول به عنوان نفرات برتر این مسابقه علمی انتخاب شدند.

وی در خصوص اهمیت یادگیری زبان فارسی گفت: تمدن جدید با سرعت در حال انتقال از غرب به شرق است و زبان فارسی در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان یکی از زبان‌های علمی جهان خواهد بود و بدیهی است که یادگیری زبان علم بر همگان ضروری است.

طالبی‌نیا افزود: فارسی زبان نیاکان و زبان شعر و ادبیات و تاریخ و معارف شما در ایالت سند است و حفظ سنت‌های دیرین بر همگان لازم است.

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کراچی اهمیت فهم بی واسطه کلام رهبران تأثیر گذار جهان را یادآور شد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین رهبران سیاسی و دینی جهان هستند که سخنان راهبردی و عمیق ایشان در حال و آینده جهان بسیار تأثیرگذار است، بنابراین به دلیل اهمیت کلام ایشان و ضرورت فهم بلاواسطه آن ضروری است که زبان فارسی یادگیری و آموزش شود.

در ادامه این مراسم، داوود مرزا، از استادان زبان فارسی جمعیت داوودی‌های بهره‌ای در کراچی در سخنان کوتاهی به تجلیل از زبان و ادبیات شیرین فارسی پرداخت و گفت: بی تردید می‌گویم که زبان فارسی یکی از زیباترین زبان‌ها و دوست داشتنی و خوش آوازه است.

وی اظهار داشت: زیبایی و محتوایی که ادبیات فارسی دارد، تأثیر عمیقی در زندگی من داشته است. با یادگیری زبان فارسی و خواندن ادبیات فارسی، فروتنی و زیبایی را در کلمات، اعمال و شخصیت خود بدست آورده‌ام.

داوود مرزا تأکید کرد: به عنوان عضوی از جامعه داوودی بهره، ارتباط نزدیکی با زبان فارسی دارم زیرا زبان جامعه ما که به نام لسان الدعوه شناخته می شود شامل بسیاری از کلمات و عبارات فارسی است.

زبان فارسی میراث بزرگ نیاکان ماست

رمضان بامری، رئیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کراچی در سخنانی، برگزاری المپیاد زبان فارسی را کار ارزنده و سبب تشویق دانشجویان این رشته دانست و از وابسته فرهنگی ایران بدلیل فراهم کردن این المپیاد تقدیر کرد.

بامری گفت: زبان فارسی، زبان یک قوم یا یک مذهب خاص نیست بلکه فراتر از این حرفا و قدیم تر از این موضوعات است. زبان فارسی زبان محبت و زبان احترام است و به همین دلیل است که در طول زمان پایدار مانده و گسترش پیدا کرده است.

رئیس بخش زبان فارسی دانشگاه کراچی افزود: انگلیسی‌ها برای از بین بردن زبان فارسی در پاکستان، حتی زبان سندی را یاد گرفته و به ترویج آن پرداختند ولی موفق نشدند که ریشه زبان فارسی را بخشکانند چرا که فارسی، زبان نیاکان و برادری و زبان معارف و شعر و ادبیات و تاریخ ماست.

بامری گفت: کسی نمی‌تواند فارسی را از قلب ما خارج کند چرا که ریشه زبان فارسی در ایالت سند و ایالت بلوچستان و در کل پاکستان بسیار محکم و عمیق بوده و فارسی، زبان بزرگان ما مثل مولانا، سعدی، حافظ، جامی، خیام و دیگر مفاخر ماست.

گفتنی است در پایان این مراسم به چهارده نفر از برگزیدگان المپیاد تندیس یادبود، لوح تقدیر و جوایزی ارزنده اهداء شد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی