جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳، ۰۱:۱۳ ق.ظ

تأکید بر افزایش همکاری‌های هند و ایران در حوزه گسترش زبان فارسی

مسئولین فرهنگی ایران در هند در دیدار با مسئولان شورای ملی تحقیقات آموزشی-تربیتی هند(N.C.E.R.T) درخصوص افزایش همکاری‌های هند و ایران در حوزه گسترش زبان فارسی گفت‌وگو کردند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، ایرج الهی، سفیر ایران در هند، فریدالدین فریدعصر، رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو و قهرمان سلیمانی، رییس مرکز تحقیقات زبان فارسی بنیاد سعدی در دهلی نو با مسئولین شورای ملی تحقیقات آموزشی-تربیتی (N.C.E.R.T) دولت هند درخصوص همکاری‌های دو کشور در حوزه گسترش زبان فارسی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار، ایرج الهی با تأکید بر این نکته که هر نوع ارتباط با دولت هند باید از بسترهای تاریخی و فرهنگی نشأت بگیرد، گفت: زبان و ادبیات فارسی مهم‌ترین بستر ارتباطی دو کشور است و این زبان میراث مشترک دو ملت ایران و هند است.

وی سند ۲۰۲۰ آموزش ملی هند را مهم‌ترین چارچوب روابط فرهنگی دو کشور قلمداد کرد و ادامه داد: دولت هند با به رسمیت شناختن زبان فارسی به عنوان یکی از زبان‌های کلاسیک هند، گام مهمی در راستای گسترش روابط دو کشور برداشته است.

سفیر کشورمان تأکید کرد: «بنیاد سعدی» به عنوان نهاد رسمی توسعه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در بیرون از مرزهای ایران می‌تواند همکار خوبی برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی هند باشد که در آنها زبان فارسی تدریس می‌شود.

الهی ضمن ارائه پیشنهادهای خود در مسیر همکاری‌های علمی- فرهنگی دو جانبه، تصریح کرد: دولت ایران آمادگی دارد تا هر سال ۱۵ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، بورسیه نوع الف کند که تمامی هزینه‌ها رایگان است و کمک هزینه تحصیلی نیز به دانشجویان پرداخت می‌شود.

وی افزود: همچنین ایران آماده برگزاری دوره‌های کوتاه مدت یک ماهه و دو ماهه دانش‌افزایی برای معلمان فارسی هند است. با استخدامی که در ایالت بیهار صورت می‌گیرد، می‌توان متخصصان ایرانی را برای برگزاری دوره‌ها به هند دعوت کرد.

سفیر ایران در هند بیان کرد: بنیاد سعدی کتاب‌های ویژه‌ای را برای آموزش زبان فارسی به علاقه‌مندان هندی تألیف کرده که" طوطی" نام دارد. کتاب در چهار جلد طراحی شده است و جلد دوم تا ماه سپتامبر ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد. این کتاب ویژه آموزش زبان فارسی در هند طراحی شده است و ما علاقه داریم تا از نظرات متخصصان هندی در بازبینی و طراحی این کتاب‌ها استفاده کنیم.

الهی خاطرنشان کرد: به‌علاوه آماده‌ایم تا پس از نهایی شدن تفاهم‌نامه پیشنهادی، مسئولین شورای ملی تحقیقات آموزشی-تربیتی (N.C.E.R.T) و وزارت آموزش و پرورش هند برای امضای تقاهم‌نامه به ایران سفر کنند یا همتایان آنها برای امضا به هند بیایند.

در ادامه این نشست، دنیش پرشاد سکلانی، مدیر شورای ملی تحقیقات آموزشی-تربیتی (N.C.E.R.T) روابط دو کشور را کهن و بر اساس تجربه‌های فرهنگی خواند و گفت: نظام آموزشی هند نیازمند یک تغییر و تحول اساسی بود. بر همین اساس سند ۲۰۲۰ توسعه آموزش ملی هند تصویب شد تا نظام آموزشی هند با شرایط و ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و سیاسی کشور هم‌خوانی بیشتری داشته باشد.

وی افزود: زبان فارسی بیش از هشتصد سال زبان درباری هند بود که این امر بیانگر روابط کهن و تنگاتنگ دو کشور ایران و هند است و امروزه نیز می‌توان از بستر زبان فارسی روابط فرهنگی دو کشور را گسترش داد.

مدیر شورای ملی تحقیقات آموزشی-تربیتی هند با بیان اینکه کار این شورا هماهنگی میان دستگاه‌های آموزشی حکومت هند و کشورهای دیگر است که در نهایت باید توسط وزارت آموزش و پرورش این کشور اجرایی شود، گفت: ما پیشنهادهای شما را به وزارت آموزش و پرورش منتقل می‌‌کنیم و پیگیر خواهیم بود.

پرشاد سکلانی تصریح کرد: اعطای بورس برای دانشجویان هندی، توسط کمیسیون بورس دانشگاهی (U.G.C) انجام می‌‌شود. هماهنگی برای کتاب درسی را ما می‌توانیم با هم انجام بدهیم و متخصصان این حوزه را برای همکاری معرفی می‌‌کنیم. برای این مهم باید علاوه بر (N.C.E.R.T) مستقیماً با وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون بورس دانشگاهی (U.G.C) هماهنگی شود. ما کلیه مکاتبات را به این نهادها می‌فرستیم و پس از اعلام نظر این مراجع، عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: سفر به ایران هم از طریق وزارت آموزش و پرورش ممکن است که می‌‌تواند منجر به امضای تفاهم‌نامه شود و بستر مناسب برای کار مشترک فراهم کند.

مدیر شورای ملی تحقیقات آموزشی-تربیتی در پایان، ضمن استقبال از پیشنهادهای طرف ایرانی اظهار امیدواری کرد که هرچه زودتر این پیشنهادها عملی شود و طرفین شاهد گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور باشند.

گفتنی است، شورای ملی تحقیقات آموزشی-تربیتی (N.C.E.R.T) نهادی مستقل است که در سال ۱۹۶۱ توسط دولت هند تأسیس شده تا در سیاست‌ها و برنامه‌های بهبود کیفیت آموزش مدارس به دولت‌های مرکزی و ایالتی کمک و مشاوره دهد. این شورا زیر نظر وزارت آموزش دولت هند فعالیت می‌کند.

این نهاد، سازمان اجرایی تبادل برنامه‌های فرهنگی دوجانبه با سایر کشورها در حوزه آموزش مدرسه‌ای است. همچنین با سازمان‌های بین‌المللی تعامل و همکاری می‌‌کند و امکانات آموزشی مختلفی را برای کارکنان آموزشی در کشورهای در حال توسعه فراهم می‌کند.

اهداف اصلی (N.C.E.R.T) و واحدهای تشکیل‌دهنده آن عبارتند از:

انجام، ترویج و هماهنگی تحقیقات در زمینه‌های مرتبط با آموزش دوران مدرسه

تهیه و انتشار کتاب‌های نمونه، منابع کمک آموزشی، خبرنامه‌ها، مجلات و توسعه بسته‌های آموزشی، مواد دیجیتال چندرسانه‌ای و...

برگزاری دوره‌های آموزشی قبل از خدمت و حین خدمت معلمان

توسعه و انتشار روش‌های آموزشی نوآورانه

همکاری و شبکه‌سازی با بخش‌های آموزشی ایالتی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و سایر مؤسسات آموزشی

فعالیت برای ایجاد مرکز تبادل اطلاعات و ایده‌ها در موضوعات مربوط به آموزش در مدرسه و مدیریت سازمانی مرکزی برای دستیابی به اهداف عمومی سازی آموزش ابتدایی


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی