يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۳۴ ق.ظ

بلاغت و عروض و قافیه در ادب فارسی

 

گروه دانشنامۀ تحقیقات ادبی، پس از به پایان رساندن تألیف دانشنامۀ زبان و ادب فارسی، به سرپرستی و مدیریت زنده‌یاد استاد اسماعیل سعادت، عضو پیوستۀ فقید فرهنگستان، در دو نسخۀ ۷ و ۱۲جلدی، در حال سامان دادن به مجموعه‌های تخصصی مندرج در دانشنامه است. از جملۀ این موضوعات است: انواع ادبیات و سبک‌های ادبی، ادبیات معاصر، ایران‌شناسان، ادبیات ایران پیش از اسلام، مداخل مربوط به حوزۀ بلاغت و فنون و آرایه‌های ادبی، دستور زبان فارسی، کتاب‌های تاریخی و تذکره‌های فارسی، زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، اعلام قرآنی و دینی، نویسندگان و شاعران پارسی‌گوی، اهم کتاب‌های نظم و نثر فارسی، جای‌های تاریخی و افسانه‌ای، فرهنگ‌ها.

مجموعۀ حاضر برگزیده‌ای از مقالات دانشنامۀ زبان و ادب فارسی است شامل نزدیک به دویست و هشتاد مقاله که در آن‌ها به اهم اطلاعات مربوط به حوزۀ بلاغت فارسی، اعم از فصاحت، بلاغت، معانی، بیان، بدیع و عروض و قافیۀ فارسی پرداخته شده است.

این مجموعه، به‌منظور دسترسی سریع‌تر خوانندگان به مداخل و مقالات، بر اساس حروف الفبا تنظیم شده است. کثرت اصطلاحات و همچنین اشتراک بعضی عناوین بین دو و گاه سه مبحث، از دیگر دلایل الفبایی کردن این مجموعه بوده است. بیان این نکته ضروری است که مؤلفان مقالات دانشنامه به سیر تحول علوم مذکور توجه داشته‌اند و در تألیف مقالات، عموماً دیدگاه استادان علوم بلاغت و عروض جدید را نیز مدّنظر داشته‌اند.

مجموعۀ دوجلدی بلاغت و عروض و قافیه در ادب فارسی، برگزیده‌ای از مقالات دانشنامۀ زبان و ادب فارسی است که به کوشش دکتر آمنه بیدگلی، عضو هیئت علمی و معاون گروه دانشنامۀ تحقیقات ادبی، گردآوری شده و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با همکاری انتشارات سخن، آن را در ۱۲۲۸ صفحه و با شمارگان ۷۰۰ نسخه، به بهای ۲۲۵هزار تومان منتشر کرده است.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی