برگزاری همایش نوروز و بزرگداشت نظامی گنجوی در پاکستان

همایش نوروز و بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی شاعر بلندآوازه پارسی به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری زبان آوری از روابط عمومی بنیاد سعدی، در مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی و آیین نوروز «حسن درویش وند» سرکنسول کشورمان در شهر کویته، برگزاری نوروز و بزرگداشت شاعرانی همچون نظامی که برای زنده نگاه داشتن این میراث فرهنگی تلاش کرده اند را زمینه ساز تقویت پیوند دوستی میان کشور‌های منطقه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این آیین باستانی در بسیاری از کشور‌های منطقه از جمله ایران، پاکستان، کشور‌های آسیای میانه و حتی در بخش‌های از آفریقا و اروپا نیز برگزار می‌شود، افزود: نمایندگی‌های سیاسی و فرهنگی ایران در پاکستان سعی می‌کنند هر ساله با برگزاری جشن نوروز و گردهم آوردن ادبا، اندیشمندان و هنرمندان زمینه تقویت بیش از پیش دوستی ایران و پاکستان و ارتباط مردم دو کشور همسایه را فراهم کنند.

«سید حسن تقی زاده واقفی» رئیس خانه فرهنگ ایران در کویته نیز ضمن خوش آمدگویی به مهمانان به اهمیت نوروز در روابط فرهنگی کشور‌های منطقه و جلوه آن در اشعار شاعران ازجمله نظامی گنجوی را بیان کرد.

شرکت کنندگان ضمن بررسی شخصیت شاعر پارسی گوی ایرانی "نظامی گنجوی" آیین باستانی نوروز را در ذیل اشعار شاعران ایران و پاکستان مورد بررسی قرار دادند.

«دکتر مشهدی» از دانشگاه سیستان و بلوچستان، «خانم دکتر صالحی» از دانشگاه فردوسی مشهد، «دکتر سرور بختی» از موسسه فرهنگی اکو و «خانم دکتر حدادی» از بنیاد سعدی از نمایندگان ادبی ایران بودند که با ارسال کلیپ سخنرانی در این نشست شرکت داشتند.

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی