پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۷:۳۷ ب.ظ

برگزاری نخستین شب شعر ایران و بلغارستان با عنوان «نشست عقل و عشق»

 

نخستین شب شعر و ادبیات مشترک میان شعرا و ادیبان ایرانی و بلغار با عنوان «نشست عقل و عشق» در رایزنی فرهنگی ایران در بلغارستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، در این مراسم که با هدف معرفی هرچه بیشتر شعر و ادب ایرانی و استفاده از ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی ایران برای ارتباط تمدنی با اندیشمندان و شعرای بلغاری برگزار شد، مسعود احمدی، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در بلغارستان، چهره‌های دانشگاهی، شعرای ایرانی و بلغار، رئیس انجمن خبرنگاران بلغارستان و جمعی از فارسی‌آموزان بلغارستانی حضور داشتند.

در ابتدای نشست، احمدی برگزاری این گونه برنامه‌ها را فرصتی برای گفت‌وگوی نزدیک فرهنگ و ملت‌ها با یکدیگر دانست و اظهار کرد: در دنیای امروز نقش فرهیختگان و ادیبان برای روشنگری و بازگویی حقایق پنهان بسیار مهم است.

وی با اشاره به نام‌ها و عناوین مختلف خداوند در سراسر دنیا گفت: اگرچه مردم در نقاط متفاوت جهان خداوند را به نام‌های متعدد مانند برهما، ویشنو و شیوا در هند، اوزیریس و ایزیس در مصر باستان، اهورا مزدا در ایران باستان، یهوه و مسیحا در یهود و مسیحیت و… صدا می‌زنند اما علیرغم تعدد نام‌ها، همه به‌دنبال یک وجود متعال و ذات قادری هستند که رحمان و رحیم است و او همان الله است که حقیقت فطرت انسان وابسته به اوست.

رایزن فرهنگی کشورمان ضمن قرائت کامل غزل معروف "عشق سوزان است بسم الله الرحمن الرحیم" از مهدی جهاندار، شاعر معاصر ایرانی، آن را توضیح داده و تفسیر کرد.

احمدی در پایان اظهار امیدواری کرد که برگزاری نشست شب‌های شعر و ادبیات مشترک میان دو ملت بلغار و ایران که هویت و تاریخی مشترک دارند، زمینه‌ای برای برپایی برنامه‌های کلان بین دو کشور باشد.

در ادامه مراسم، الکساندرا کومانوا، استاد آکادمی علوم بلغار در حوزه فلسفه و دین اظهار کرد: تاریخ تمدن جهان مدیون ایرانیان است و حتی افلاطون و سقراط و ارسطو که استوانه‌های فکری و فلسفی جهان بشریت محسوب می‌شوند نیز مدیون فکر و فرهنگ و فلسفه ایرانی هستند و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نزد استادان ایرانی دانش آموخته‌اند.

وی ادامه داد: نشانه‌ها و آثار تمدنی به جای مانده از دوران ایران باستان به خوبی نشان دهنده اهمیت میراث ایرانی در شکل‌گیری تمدن بشری و پیشرفت جهان بشریت است. بعد از اسلام نیز این جهش و ارشدیت علمی ایران همچنان ادامه دارد و فیلسوفان و عرفایی مانند سهروردی و ابن‌سینا و خوارزمی و به‌ویژه ملاصدرا توانسته‌اند مفاهیم جدیدی را به جهان بیاورند که حرکت علم و فکری جهان را تغییر داده است.

استاد آکادمی علوم بلغارستان تأکید کرد: امروز ایران مفاخر و استادان بزرگی همچون «پروفسور ابراهیمی دینانی» که از چهره‌های شاخص فلسفه اسلامی است را دارد که جهان فلسفه مشتاق شنیدن صدا و دانستن علمشان است.

کومانوا، خاطرنشان کرد: اینکه بنده و آقای احمدی، هر دو خود را شاگرد پروفسور دینانی می‌دانیم، نشان‌دهنده وجه مشترک و میراث فکری یکسان میان اندیشمندان دو ملت است که می‌تواند برای دانشجویان و محققان بلغاری بسیار ارزشمند باشد.

در پایان مراسم، هاجر فیوضی، استاد بازنشسته دانشگاه صوفیه، ایران را مهد فرهنگ جهان معرفی کرد و گفت: بلغار‌ها هموطنان دور افتاده از وطن کهن در طی قرون هستند که هویت و ریشه‌های واحدی دارند.

تقدیر از مقام نخستین استاد زبان فارسی بلغارستان

در این نشست، رایزن فرهنگی کشورمان با اهدای لوح یادبود به خسرو سیار، فرزند استاد «جمشید سیار» از خدمات علمی و فرهنگی این استاد برجسته زبان فارسی تقدیر کرد. مرحوم «جمشید سیار»، نخستین استاد زبان فارسی دانشگاه صوفیه که بخش زبان فارسی را در دهه ۱۹۶۰ میلادی در این دانشگاه افتتاح کرد.

گفتنی است، در ادامه این مراسم شعرای ایرانی و بلغار برخی اشعار و متون ادبی خود را برای حاضران قرائت کردند و نیز آوازهایی از استادان موسیقی سنتی ایران با مضمون اشعار حکیم ابولقاسم فردوسی پخش شد که با استقبال حاضران مواجه شد.

ش


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی