پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۳:۴۷ ق.ظ

برگزاری جشن آغاز سال تحصیلی دانشجویان زبان فارسی در دانشگاه جواهر لعل نهرو هند

 

جشن آغاز سال تحصیلی دانشجویان زبان فارسی در دانشگاه جواهر نهرو با حضور رایزنی فرهنگی ایران در هند و رییس مرکز تحقیقات زبان فارسی بنیاد سعدی در دهلی نو، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، در ابتدای این مراسم که در تالار اجتماعات دانشگاه برگزار شد، اخلاق آهن، رییس دانشکده و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی، آموزش زبان فارسی را آموختن یکی از زبان¬های مهم تاریخ و فرهنگ هند توصیف کرد و گفت: با یاد گرفتن این زبان می‌توان به ذخیره زبانی و فرهنگی هشتصد ساله کشورمان دسترسی پیدا کرد و هر هندی برای شناخت خود و فرهنگ خود به آموختن این زبان نیازمند است.
وی مرزهای جغرافیایی این زبان را در گستره ای به وسعت نیمی از آسیا توصیف کرد که در هر جا رفته، منشا خدمات بزرگ فرهنگی بوده است.
در ادامه، قهرمان سلیمانی، رییس مرکز تحقیقات زبان فارسی بنیاد سعدی در دهلی نو اظهار کرد: حضور زبان فارسی و ریشه زدن این زبان در هند، ناشی از نوعی خویشاوندی روحی و اشراقی مردم دو کشور نیز هست. جهان معنوی هند شباهت بسیار با نگاه ایرانی به هستی دارد و زبان فارسی در طول قرن‌ها حضور در هند، توانسته به‌درستی این پیوند روحی و معنوی را بین مردمان دو کشور برقرار کند.
وی ابراز امیدواری کرد که دانشجویان جوان امروز، استادان و پژوهشگران زبده فردای زبان فارسی در هند باشند و بتوانند با کوشش علمی خود بر کارنامه پر برگ و بار زبان فارسی در این کشور بی‌فزایند.

در پایان مراسم، فریدالدین فرید عصر، رایزن فرهنگی ایران در هند با اشاره به پیشینه زبان فارسی در هند و انتقال مفاهیم والای زبان فارسی، آموختن این زبان را دسترسی به گنجینه¬ای پایان‌ناپذیر از معارف انسانی توصیف کرد که در طول قرن‌ها گرد آمده است.
دانشگاه جواهر لعل نهرو به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر هند، در سال ۱۹۶۹ تاسیس شده و زبان فارسی در زمره نخستین رشته‌های درسی بود که با آغاز به کار دانشگاه آموزش آن شروع شد.

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی