پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۳۴ ق.ظ

برگزاری جشنواره زبان و ادبیات فارسی در قرقیزستان

در سه ماه اول سال، علی‌رغم تداوم شرایط کرونایی، علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی معمول، جشنواره زبان و ادبیات فارسی در قرقیزستان به جامع‌ترین شکل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری زبان آوری از روابط بنیاد سعدی، تازه‌ترین قسمت از مجموعه یادداشت‌های غیراداری پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان به ارائه گزارشی آماری از فعالیت‌های سه ماه نخست این رایزنی در سال ۱۴۰۰ اختصاص دارد.

بخشی از این یادداشت که به تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ نگارش شده، در ادامه می‌آید:

در طول سه ماه نخست سال ۱۴۰۰، علی‌رغم تداوم شرایط کرونایی و به‌ویژه سخت‌تر شدن وضعیت در بیشکک، فعالیت‌های فرهنگی با همان تم و آهنگ قبلی ادامه داشت و طبعاً با توجه به محدودیت‌ها و اقتضائات کرونایی برای برگزاری مراسم‌ها به‌صورت حضوری و میدانی؛ انجام فعالیت‌ها و اقداماتی همچون حضور و فعالیت هدفمند و مؤثر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی؛ برگزاری وبینارها و کنفرانس‌های آنلاین و دوره‌های آموزشی و نشست‌های مجازی و تولید محتواهای ویدئویی و رصد و پایش و… همچون سال گذشته در اولویت قرار داشته‌اند.
البته هر از چندگاهی نیز برحسب وضعیت و شرایط این امکان وجود داشت که به‌صورت میدانی و حضوری اقدامات و فعالیت‌هایی را انجام دهیم.
از شاخص‌ترین این فعالیت‌ها می‌توان به برگزاری دومین دوره هفته زبان و ادبیات فارسی در قرقیزستان در هفته پایانی فروردین ۱۴۰۰ اشاره کرد. هفته‌ای که در چارچوب آن برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی صورت گرفت که عناوین آن به صورت تیتروار به شرح ذیل است:

- برگزاری نشست با استادان و مدرسان زبان فارسی و ایرانشناسان در دانشگاه دولتی بیشکک

- برگزاری شب شعر فارسی در رایزنی فرهنگی

- تقدیر از سه نفر از مترجمان؛ استادان زبان فارسی و ایرانشناسان قرقیز با اهدای جوایز و لوح تقدیر حداد عادل رئیس بنیاد سعدی

- اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان برتر زبان فارسی قرقیزستان

- حمایت از انتشار کتاب داستان رستم شاهنامه فردوسی به زبان قرقیزی

- رونمایی کاتالوگ نسخ خطی فارسی در آکادمی ملی علوم قرقیزستان

- بازگشایی مرکزایرانشناسی فردوسی در کتابخانه ملی قرقیزستان پس از تعمیر و بازسازی اساسی و تجهیز آن به منابع جدید ایرانی به زبان روسی

- افتتاح نمایشگاه عکس ایرانشناسی در مرکز ایرانشناسی فردوسی کتابخانه ملی قرقیزستان

- تولید محتواهای ویدئویی در زمینه زبان فارسی

- برگزاری وبینار درخصوص آموزش زبان فارسی درقرقیزستان با همکاری دانشگاه‌های دولتی بیشکک؛ اوش و دانشگاه علامه طباطبایی

- و...

پشتیبان اصلی این برنامه بنیاد سعدی بود و دانشگاه دولتی بیشکک و دانشگاه علامه طباطبایی و گروه زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرس نیز مشارکت کننده در برنامه‌های این دوره هفته زبان و ادبیات فارسی در قرقیزستان بودند.

در کل هر آنچه می‌توان در قالب یک کار جامع فرهنگی و آموزشی در طول یک سال انجام داد تقریباً از همه نوعش در دومین دوره هفته زبان و ادبیات فارسی در قرقیزستان گنجانده شده بود؛ طوری که برخی از آن به عنوان جشنواره فرهنگی یاد می‌کردند.

به دنبال برگزاری موفقیت آمیز این برنامه، بنیاد سعدی و ریاست عالی آن - حدادعادل - ضمن تقدیر از رایزنی فرهنگی؛ طرح برگزاری موفق هفته‌های زبان و ادبیات فارسی در قرقیزستان را به‌عنوان یک الگو مورد تحسین و ستایش قرار داد و از تمامی نمایندگان بنیاد در خارج از کشور درخواست کرد آنها نیز دربرنامه‌های سالانه خود چنین طرحی را پیش بینی کنند.

تعریف مجموعه وبینارها با دانشگاه دولتی آرابایف قرقیزستان با موضوعات مشخص و توافق شده، گرامیداشت نوروز باستانی در جمع ایرانیان مقیم در سالن رایزنی فرهنگی، انجام فعالیت‌ها و اقدامات گسترده و متنوع در موضوع روز جهانی قدس، ماه مبارک رمضان و سالگرد ارتحال حضرت امام، گرامیداشت دهه کرامت، برگزاری مراسم در مناسبت‌های دینی، تدوام تهیه و انتشار ماهنامه روسی- قرقیز جامعه و فرهنگ ایران، دوهفته نامه فارسی جامعه و فرهنگ قرقیزستان و… از دیگر فعالیت‌هایی هستند که در بازه زمانی سه ماهه فروردین تا پایان خرداد توسط رایزنی فرهنگی انجام گرفته‌اند.

تهیه چند مستند از فعالیت‌های مختلف رایزنی فرهنگی در سه ماهه اول از جمله مستند همکاری‌ها و تعاملات رایزنی فرهنگی از زمان تاسیس تا به امروز با کتابخانه ملی قرقیزستان با محوریت مرکز ایرانشناسی فردوسی از دیگر اقداماتی هستند که در خلاصه نویسی فعالیت‌های انجام شده شایسته اشاره هستند.
مستندهایی که درچارچوب قرارداد همکاری بین شبکه تلویزیونی آسیاتی وی قرقیزستان و رایزنی فرهنگی تهیه شده‌اند. تهیه مستند درخصوص نسخ خطی فارسی در ایران و آثار نسخ خطی فارسی در آکادمی علوم قرقیزستان، پادکست‌هایی در موضوع حضرت امام به زبان روسی، مستند درباره روز جهانی قدس براساس فعالیت‌ها و محتواهای تولیدی رایزنی فرهنگی، نمایشگاه عکس مجازی در موضوع رمضان و… نیز در زمره این دست از فعالیت‌ها محسوب می‌شوند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی