بررسی «سیمای پیامبر(ص) در شعر فارسی» در شیراز

 برگزاری نشست بررسی «سیمای پیامبر در شعر فارسی» - خبرگزاری سیناپرس | اخبار  علمی ایران و جهان

همزمان با هفته وحدت، نشست بررسی «سیمای پیامبر در شعر فارسی» در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در آیین آغاز هفته هنر نبوی ملکوت، محمد مرادی و هاشم کرونی، از شاعران استان فارس سیمای پیامبر در بیش از هزار سال شعر فارسی و ادبیات معاصر را مورد بررسی و کنکاش قرار دادند. در ابتدای این مراسم هاشم کرونی شاعر و منتقد ادبی با اشاره به برگزاری این هفته گفت: شعر فارسی همیشه در پیشگاه حضرت ختمی مرتبت سر تعظیم فرود آورده است و در تاریخ فارسی کمتر شاعری را می‌یابد که کار ارزنده در این خصوص در کارنامه نباشد.

محمد مرادی، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با اشاره به پیشینه تحقیق و پژوهش در حوزه شعر نبوی گفت: یکی از فصل‌های درخشان ادبیات فارسی شعر نبوی است و همه شاعران بزرگ فارسی زبان در این عرصه آفرینش داشته‌اند.

وی افزود: در کتاب سیمای محمد در آیینه شعر فارسی به کوشش محمود شاهرخی و مشفقانی دو استاد پیشکسوت شعر آیینی معاصر ضمن تفحص و بررسی مدایح و مناقب حضرت ختمی مرتبت در دیوان‌ها و مجموعه شعرهای برجسته فارسی، انتخابی نسبتاً مناسب از سروده‌های فارسی نبوی از آغاز تا تولد معاصر گردآوری شده است.

وی بیان کرد: در دوره غزنوی ۲۶ درصد اشاره‌ها در شعر به حضرت رسول است که این اقبال دو برابر شعر دوره سامانی است و در دیوان فرخی نیز به تنهایی یک پنجم اشارات درباره حضرت ختمی مرتبت دارد.

مرادی با بیان اینکه پرحضورترین شخصیت‌های دینی در مجموع شعرهای عصر سلجوقی حضرت رسول و القاب ایشان، سنایی است، افزود: این روند تا قرن نهم ادامه دارد. به‌نظر می‌رسد که هرچه به سمت معاصرین می‌آییم از توجه به شعر نبوی نیز کاسته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: در دوره معاصر از عصر قاجار و مشروطه اندیشه ای پررنگ می‌شود که الهام از تفکرات سید جمال دارد. اندیشه‌هایی که خواستار بازگشت به خویشتن و شناخت دوباره پیامبر و اندیشه ایشان برای عصر حاضر است. این تفکر که توسط شاعرانی مثل علامه اقبال نیز ادامه می‌یابد در شعر انقلاب، در شعر علی معلم دامغانی از جمله مثنوی امت واحده به وضوح قابل مشاهده است و همین موضوع نشان دهنده نگاه قابل تامل و اندیشمندانه استاد معلم در شعر امروز است.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی