بدون دانستن خط فارسی به گنجینه میراث مکتوب دسترسی نداریم

معاون دایره‌المعارف ملی تاجیکستان با حضور در غرفه بنیاد سعدی در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما بدون دانستن خط فارسی نمی‌توانیم به گنجینه بزرگ و میراث مکتوب دسترسی داشته باشیم.

به گزارش زبان آوری از روابط عمومی بنیاد سعدی، نعمت الله اکبری، معاون دایره‌المعارف ملی تاجیکستان گفت: ما آشنایی کاملی با کارهایی که بنیاد سعدی در زمینه آموزش و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور داشته است، نداشتیم، اما امروز با دیدن کتاب‌های شما را در زمینه آموزش زبان فارسی، متوجه شدم که کار ماندگاری انجام داده‌اید.
وی با اشاره به کارهایی که در تاجیکستان برای گسترش زبان فارسی انجام شده است، افزود: حدود یکسال پیش در مؤسسه دایرةالمعارف ملی تاجیکستان، گلستان مصور سعدی با خط فارسی و سیرلیک منتشر شد.

اکبری در پاسخ به اینکه وضعیت زبان فارسی و ترجمه‌های صورت گرفته از زبان فارسی به تاجیکی یا برعکس چگونه است، عنوان کرد: زبان تاجیک‌ها فارسی، اما گویش مردم تاجیکی است و در تمام آثار کلاسیک ما زبان فارسی به کار برده شده است و ما نمی‌توانیم واژه «ترجمه» را چندان برای آثار فارسی به سیرلیک به کار ببریم و خط گردان شاید واژه مناسب‌تری باشد.

وی افزود: تمام شاعرانی که شعرشان در مدارس ایران خوانده می‌شود، در تاشکند هم شناخته شده هستند و ما از کودکی با سعدی، حافظ، خیام و مولوی آشنا هستیم.
وی ادامه داد: در دایره‌المعارف تاجیکستان تمام جلدهای دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، دایره‌المعارف جهان اسلام، دانشنامه فرهنگ مردم ایران موجود است و مؤلفان ما هنگام تالیف کتاب از این منابع حتماً استفاده می‌کنند.

اکبری یادآوری کرد: در تاجیکستان از هر کتابی که در زمینه زبان و ادبیات فارسی و دایره‌المعارف باشد، به خوبی استقبال می‌شود.
وی افزود: مردم به خط فارسی و نیاکان خود علاقه دارند و در زمان‌های گذشته درسی به نام الفبای نیاکان داشتیم که خط فارسی را می‌آموختند. در هر خانواده‌ای که دهقان یا بازرگان باشند، حتماً خط فارسی را می‌آموزند.

معاون دایره‌المعارف ملی تاجیکستان تصریح کرد: ما بدون دانستن خط فارسی نمی‌توانیم به گنجینه بزرگ و میراث مکتوب دسترسی داشته باشیم و دانستن خط فارسی به ما امکان دسترسی به این گنجینه را می‌دهد.

وی در پایان گفت: ادبیات فارسی نه در حوزه کشورهای فارسی زبان، بلکه در هند و پاکستان و چین میلیون‌ها نسخه خطی فارسی وجود دارد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی