پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۷:۵۷ ب.ظ

باید همگرایی ایران با کشورهای فارسی‌زبانان برای گسترش زبان فارسی افزایش یابد

 

حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه تا امروز آن‌طور که باید به دنبال همگرایی با فارسی‌زبانان و زبان‌های دیگر ایرانی نبوده‌ایم و از این فرصت استفاده مناسبی نشده است.

حسین گودرزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به ظرفیت‌های مؤثر در گسترش زبان و ادبیات فارسی اشاره و عنوان کرد: یکی از حوزه‌های مهم و ظرفیت‌های عظیمی که ایران در اختیار دارد، صرف‌نظر از مذهب شیعه و انقلاب اسلامی که جزو ظرفیت‌های جدید دینی ما محسوب می‌شوند، ظرفیت ایران فرهنگی است.

وی تأکید کرد: گستره ایران ازلحاظ نژاد، زبان‌ها و گویش‌های ایرانی که یکی از آنها زبان فارسی است یا زبان‌های باستانی ما که گستره آن از مرز چین تا دریای سیاه را دربردارد، بسیار عظیم است و می‌توانیم با استفاده هوشمندانه از این ظرفیت‌ها زبان فارسی را بیش‌ازپیش پاس بداریم.

وی با بیان اینکه تمام زبان‌ها و اعیاد ایرانی مثل جشن‌های نوروزی دارای ظرفیت‌های بالایی برای ما محسوب می‌شود تا از طریق آن اشاعه زبان و فرهنگ داشته باشیم، گفت: همچنین مکتوبات ایرانی که در جای‌جای جهان به‌صورت سنگ‌نوشته وجود دارد و دیگر آثار بی‌شمار می‌تواند راهی برای معرفی هرچه بیشتر ایران فرهنگی باشد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اهمیت و تقدم قدرت ایران فرهنگی در برابر ایران سیاسی، اضافه کرد: حوزه ایران فرهنگی چندین برابر ایران سیاسی است و ملل مختلف آمادگی ذاتی برای قرابت و نزدیکی با آن را دارند اما متأسفانه ما کمتر از آن بهره برده‌ایم. به‌عنوان‌مثال 99 درصد زبان، پیشینه تاریخی، سنت‌های فرهنگی و آیین کردها در کشور عراق، سوریه و ترکیه، ایرانی است؛ اما ما کمترین تعامل را نیز در این همسنگ بودن به کار نمی‌بریم. ترکیه برای حدود یک درصد ترکمن که در شمال عراق است حتی عملیات هوایی هم انجام می‌دهد.

گودرزی همچنین گفت: متأسفانه تا امروز آن گونه که باید به دنبال همگرایی با فارسی‌زبانان و زبان‌های دیگر ایرانی نبوده‌ایم و از این فرصت استفاده مناسبی نشده است. پیشینه زبان فارسی به‌قدری غنی است که اگر ذره‌ای از آن را به‌خوبی استفاده کنیم می‌توانیم زبان فارسی را در جهان به محبوب‌ترین زبان‌ها تبدیل کنیم.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی