ایجاد شبکه ارتباطی بین دانشگاه‌های ایران و هند برای آموزش زبان فارسی

 

در نشست مشترک رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در هندوستان با رئیس دپارتمان زبان فارسی دانشگاه دهلی، بر ضرورت ایجاد شبکه ارتباطی بین دانشگاه های دو کشور ایران و هند برای آموزش زبان فارسی تأکید شد و پیشنهاد دپارتمان زبان فارسی در افزوده شدن واحد درسی «مطالعات ایران» در شورای دانشگاه دهلی مورد تصویب قرار گرفت.

 

با هدف توسعه تعاملات فرهنگی با دپارتمان‌های زبان فارسی دانشگاه‌های هند، نشست مشترکی با حضور محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو، راجاندراکومار، رئیس دپارتمان زبان فارسی دانشگاه دهلی، مسئولین مرکز آموزش زبان فارسی ذاکر حسین این و جمعی از اساتید و دانشجویان دکترای زبان فارسی برگزار شد.

در این نشست، مسائلی مربوط به آموزش زبان فارسی و توسعه همکاری‌های فرهنگی و آموزشی بین دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ربانی، رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو در سخنانی، با اشاره به سهم و پیشینه دانشگاه دهلی در آموزش و ترویج زبان فارسی و تربیت اساتید از خدمات و فعالیت‌های مسئولین دپارتمان زبان فارسی و مرکز زبان فارسی ذاکر حسین این دانشگاه قدردانی کرد.

وی با بیان ظرفیت‌های همکاری ایران و هند در زمینه زبان فارسی، به اقدامات رایزنی فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو برای برپایی سومین دور از گفت‌وگوهای فرهنگی با موضوع «زبان فارسی» با حضور نمایندگان دانشگاه‌های دو کشور اشاره کرد و آن را فرصتی برای تعاملات دانشگاهی دانست.

ربانی همچنین، بر ضرورت ایجاد شبکه ارتباطی بین دانشگاه‌های دو کشور ایران و هند در امر آموزش زبان فارسی تأکید کرد.

وی در ادامه سخنانش، با بیان اهمیت و تأثیر آموزش زبان فارسی در تعاملات فرهنگی ایران و هند تأکید کرد: موضوع زبان فارسی همواره مورد توجه رایزنی فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو بوده و تلاش می‌شود با توسعه ظرفیت و بسترهای همکاری میان نهادهای علمی و فرهنگی دو کشور، مسیر همکاری‌های آموزشی را تسهیل کند.

در ادامه، شکراللهی، نماینده بنیاد سعدی به تشریح فعالیت‌های مرکز تحقیقات زبان فارسی پرداخت و با اشاره به موضوع تهیه کتاب «طوطی» برای آموزش زبان فارسی، اعلام آمادگی کرد تا با برگزاری دوره‌های شکسته خوانی، خوشنویسی و متن خوانی، مهارت دانشجویان زبان فارسی را در استفاده از منابع نسخ خطی ارتقا دهد.

 

اختصاص واحد درسی «مطالعات ایران» در دانشگاه دهلی

راجندارکومار، رئیس دپارتمان زبان فارسی دانشگاه دهلی نیز در سخنانی، مطرح کرد: اخیراً پیشنهاد دپارتمان زبان فارسی در افزوده شدن واحد درسی «مطالعات ایران» در شورای دانشگاه مورد تصویب قرار گرفت و تمامی دانشجویان دانشگاه دهلی می‌توانند مطالعات ایران مربوط به سرفصل‌هایی چون مطالعات ایران معاصر، سیاست خارجی ایران، مطالعات سیاسی اقتصادی و اجتماعی ایران، مطالعات فرهنگی و تاریخ و مناسبات و روابط ایران و هند را به عنوان واحد درسی بگذرانند.

وی پیشنهاد افزوده شدن این واحد درسی را تشویق هر چه بیشتر دانشجویان دانشگاه دهلی به فراگیری زبان فارسی دانست و خواستار تأمین محتوا و استاد برای تدریس آنلاین این واحد درسی شد.

رئیس دپارتمان زبان فارسی دانشگاه دهلی خواستار حمایت از پایان نامه‌ها و انتشار آن، برپایی جایزه دانشجویی و انتخاب بهترین پژوهش و پایان نامه دانشجویی، سفر دانشجویان هندی به ایران جهت تقویت دانش و مهارت زبان فارسی و تأمین محتوا و منابع مطالعات ایران و زبان فارسی شد.

در ادامه این نشست، هر یک از اساتید و دانشجویان به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود در زمینه توسعه و تقویت زبان فارسی پرداختند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی