امضای تفاهم نامه همکاری با کتابخانه ملی ایران برای حفظ نسخ خطی فارسی

سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در ایتالیا با مدیر کتابخانه ملی رُم دیدار و بر لزوم امضای تفاهمنامه همکاری با کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ نسخ خطی فارسی تأکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری زبان آوری از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حمید بیات، سفیر و محمد تقی امینی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا ضمن بازدید از کتابخانه ملی مرکزی شهر رُم با استفانو کامپانیولو (Stefano Campagnolo)، مدیر این کتابخانه دیدار و در خصوص همکاری‌های آتی هم اندیشی کردند.

طرف ایرانی با اشاره به حفظ و نگهداری صدها نسخ خطی فارسی در کتابخانه‌ها و مراکز حفظ و نگهداری اسناد و مدارک شهرهای مختلف ایتالیا و در جریان بودن همکاری‌های فرهنگی دو کشور بر مبنای سند برنامه اجرایی همکاری‌ها و پیش بینی همکاری‌های بین کتابخانه‌ای در این سند و تفاهمنامه‌های همکاری منعقده در این خصوص از جمله تفاهمنامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی مرکزی شهر رُم در خصوص هماهنگی و پیگیری همکاری‌ها بر مبنای این تفاهمنامه اعلام آمادگی کرد و با معرفی کتابخانه آستان قدسی رضوی، پیشنهاد انعقاد تفاهمنامه مشابه با این کتابخانه و همکاری بین کتابخانه‌ای بر مبنای آن را داد.

طرف ایرانی با اشاره به نمایشگاه 40 نسخه خطی کتابخانه آنجلیکا ایتالیا در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران که در جریان حضور ایتالیا به عنوان مهمان ویژه در سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برپا شد، در خصوص هماهنگی و پیگیری برگزاری متقابل نمایشگاه‌های اسناد و نسخ خطی محفوظ در مراکز اسناد و کتابخانه‌های دو کشور اعلام آمادگی کرد.

در ادامه، طرف ایرانی با یادآوری میزبانی کتابخانه ملی مرکزی شهر رُم از دو برنامه رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا در سنوات گذشته، یعنی نمایشگاه عکس «تهران گذشته و حال» و نشست «عصری با نظامی گنجوی» در خصوص همکاری‌های مشابه آتی اعلام آمادگی کرد.

همچنین، با اشاره به پیش رو بودن ویژه برنامه‌ها به مناسبت صد و شصت سال روابط دیپلماتیک دو کشور، از کتابخانه ملی مرکزی شهر رم،  جهت میزبانی از یک رخداد در جریان این مجموعه برنامه ها دعوت به عمل آورد.

طرف ایتالیایی در پاسخ، با استقبال از پیشنهاد طرف ایرانی در خصوص پیگیری و هماهنگی انعقاد تفاهم نامه با کتابخانه آستان قدس رضوی و همکاری ها بر مبنای تفاهم نامه منعقده با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ نیاز اولیه کتابخانه متبوع خود در جریان این همکاری ها را، کارشناسی نسخ خطی فارسی و عربی محفوظ در این کتابخانه توسط طرف ایرانی معرفی و پیشنهاد نمود، این همکاری ها با تشکیل یک کمیته اجرایی در وزارت فرهنگ ایتالیا پیگیری گردد.

طرف ایتالیایی ضمن استقبال از پیشنهاد طرف ایرانی در خصوص برپایی رخدادهای فرهنگی مشترک، با اشاره به امکانات موجود کتابخانه ملی مرکزی شهر رم نظیر فضاهای نمایشگاهی؛ سالن های همایش و... جهت میزبانی از این رخدادها، برپایی نمایشگاه های نسخ خطی، یا نشست های ادبی را از اولویت های این کتابخانه در برگزاری رخدادهای فرهنگی مشترک معرفی نمود.

طرف ایتالیایی در خاتمه، با اشاره به مدیریت مشترک کتابخانه ملی شهر رم و ونیز(مارچانا)، امکان انعقاد تفاهم نامه کتابخانه آستان قدس رضوی با کتابخانه ملی ونیز و همکای های مشابه و مشارکت در برگزاری رخدادهای فرهنگی مشترک با این کتابخانه را نیز طرح و اعلام آمادگی نمود؛ در صورت تأمین منابع ایران شناسی توسط طرف ایرانی، این منابع را به مخزن کتابخانه ملی مرکزی شهر رم بیفزاید؛ که هر دو پیشنهاد مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی