استادان هندی روی یک میلیون نسخه خطی فارسی کار می‌کنند

رایزن فرهنگی هند در ایران با اشاره به اینکه هندوستان غنی‌ترین کشور برای نسخ خطی فارسی است، گفت: حدود یک میلیون نسخه خطی فارسی در هندوستان است و استادان روی آنها به ویژه فهرست‌نویسی این نسخ کار می‌کنند.

بلرام شکلا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره مهمترین اشتراک‌های فرهنگی ایران و هند، اظهار داشت: زبان فارسی را به عنوان پل ارتباطی روابط هند و ایران می‌بینیم. زبان‌شناسی و معماری هند و ایران نقاط مشترک بسیاری دارد. فارسی در هندوستان ۷۰۰ سال زبان رسمی بود و تعداد زیادی شاعران برجسته مانند بیدل دهلوی، غالب دهلوی و امیرخسرو دهلوی و دیگران بودند؛ این افراد سرمایه ما و همزمان ضامن روابط هند و ایران هستند.

رایزن فرهنگی هند در ایران با تاکید بر اهمیت برقراری روابط فرهنگی میان رایزنی هندوستان و موسسه‌ها و سازمان‌های فرهنگی در ایران، توضیح داد: می‌خواهیم با تمام موسسات فرهنگی ایران همکاری و هندوستان را به ایرانیان معرفی کنیم. همچنین برای احیای مجله آیین هند تلاش می‌کنیم. از طرفی دوست داریم برای هنرمندان و ادیبان هند برنامه برگزار کنیم.

او با اشاره به اینکه هند غنی‌ترین کشور برای نسخ خطی فارسی است، ادامه داد: حدود یک میلیون نسخه خطی فارسی در هندوستان است و اساتید روی آنها کار می‌کنند، هنوز روی فهرست‌نویسی این نسخ تلاش می‌شود و کارهای زیادی برای انجام شدن باقی مانده است.

شکلا افزود: در یکسال اخیر با موسسات فرهنگی ایران همکاری و نمایش بین‌المللی درباره غالب دهلوی با فرهنگستان زبان و ادب برگزار کردیم همچنین با صدا و سیما و کتابخانه ملی برنامه شاعران هند دوستداران ایران را برگزار کردیم. روز جهانی هندی را در دانشگاه تهران برگزار کردیم. همچنین همکاری‌هایی با فرهنگستان هنر و زبان انجام دادیم.

رایزن فرهنگی هند در ایران با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزش زبان هندی، گفت: همیشه برای هند دوستانِ ایران، درهای این کشور باز است. مردم ایران زیبا، شیرین و هنددوست هستند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی