آموزش خوشنویسی در کتابخانه ادبیات خارجی روسیه

در جریان سلسله برنامه‌های روزهای فرهنگ و هنر ایران در روسیه، کارگاه آموزشی خوشنویسی در کتابخانه ادبیات خارجی این کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، کارگاه آموزشی خوشنویسی به عنوان یکی از برنامه‌های «روزهای فرهنگ و هنر ایران» طی دو روز برگزار شد.

این دو کارگاه آموزشی که توسط منیر پیکان، از اساتید خوشنویسی کشورمان در کتابخانه ادبیات خارجی روسیه (2 و 3 دی‌ماه) اجرا شد، مورد استقبال مخاطبان روس قرار گرفت.

در این دو کارگاه آموزشی، استاد خوشنویسی درباره سیر تاریخی پیدایش و تکامل این رشته هنری و دلایل ماندگاری آن توضیحاتی ارائه کرد و از نزدیک روش کار به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد.

منیر پیکان در حین کار و آموزش خط نستعلیق، پیرامون هریک از ابزار خوشنویسی و مواقع کاربرد آنها توضیح داد. وی به توصیف خوشنویسی برای حضار پرداخت و آن را هنری عنوان کرد که نیاز به تمرکز ذهن و احساسات دارد.

در ادامه، این استاد خوشنویسی به اهمیت این رشته در کتابت قرآن کریم اشاره کرد و آن را یکی از دلایل اقبال یادگیری بین ایرانیان و سایر ملل مسلمان دانست. 

شرکت‌کنندگان در دو کارگاه آموزشی که به مدت 3 ساعت برگزار شد، این فرصت را یافتند تا با در دست گرفتن قلم و استفاده از مرکب، هریک به تمرین خوشنویسی بپردازند و حروف و کلماتی را با روش ویژه خوشنویسی بنگارند و تجربه در دست گرفتن صحیح قلم و استفاده از مرکب و کاغذ را پیدا کنند.

روش تراشیدن قلم و ساخت مرکب از دیگر بخش‌های این کارگاه ‌آموزشی بود و هریک از شرکت‌کنندگان با قلم‌های تراشیده در اندازه‌های مختلف با بکارگیری سرمشق نوشته شده، طرز نگارش ابیاتی از اشعار حافظ را تمرین و طریقه نوشتن نام خود را نیز به فارسی تجربه کردند.

علاقه‌مندان پس از پایان ساعت کلاس‌ها نیز به کار و تمرین خوشنویسی ادامه دادند و به توصیف آنان، این هنر جنبه‌های معنوی روح آدمی را بازگو می‌کند و باعث آرامش روان می‌شود.

در پایان، شرکت‌کنندگان علاقه‌مند به فرهنگ و هنر کشورمان این دوره را مفید ارزیابی کرده و ابراز امیدواری کردند روزی بتوانند تجربه سفر به ایران را داشته باشند.

«روزهای فرهنگ و هنر ایران» شامل اجرای گروه موسیقی اعزامی آیین، نمایشگاه آثار هنری و صنایع دستی، کارگاه‌های آموزشی خوشنویسی، نقاشی‌خط، موسیقی سنتی و روایتگری داستانی اساطیر ایرانی به همت رایزنی فرهنگی ایران با همکاری وزارت فرهنگ روسیه 30 آذر لغایت 3 دی 1402 همراه با برنامه‌های متنوعی جهت آشناسازی مخاطبان روس با ایران و هنر سرزمینمان در کتابخانه ادبیات خارجی روسیه برگزار شد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی