آغاز دوره آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی برای دانشجویان دانشگاه بین‌المللی آستانه

اولین دوره آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی برای دانشجویان دانشگاه بین‌المللی آستانه در محل رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد.

همزمان با میلاد باسعادت مولود کعبه امیرالمومنین علی (ع)، اولین دوره آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی برای دانشجویان دانشگاه بین‌المللی آستانه در محل رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد. افتتاحیه این دوره با سخنرانی طالبی متین رایزن فرهنگی ایران و همچنین تمیرلان شایخوت‌دینو که به نمایندگی از طرف دانشگاه حضور یافتند، انجام شد. این دوره در سطح مقدماتی 1 با حضور 25 دانشجو به طور رسمی آغاز شد.

 

دانشگاه بین‌المللی آستانه دانشگاهی با پتانسیل بالا با اهدافی برای توسعه سریع است. این دانشگاه در سال 2018 به عنوان یک پروژه منحصر به فرد و موسسه آموزشی بزرگ با هدف اصلی برقراری ارتباط با دانشگاه‌های بزرگ و معتبر دو کشور چین و روسیه تاسیس شد. دانشگاه بین‌المللی آستانه یک دانشگاه مدرن جهانی در تولید و توسعه دانش، تحقیق و نوآوری در منطقه اوراسیا، به عنوان یکی از 20 دانشگاه برتر در این منطقه است. این دانشگاه یک دانشگاه چندرشته‌ای است که به 3 زبان (قزاقی، روسی و انگلیسی) در بیش از 70 رشته تحصیلی در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا آموزش می‌دهد. در این دانشگاه زبان‌های متعددی آموزش داده می‌شود اما این اولین بار است که آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی به این دانشگاه راه یافته است.

به همت رایزن فرهنگی ایران در شهر آستانه قزاقستان و پیرو تفاهمات انجام‌شده با رئیس دانشگاه بین‌المللی آستانه در نشست اخیر، اولین دوره آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی برای گروهی از دانشجویان علاقمند به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی این دانشگاه برگزار شد. با توجه به آمادگی رایزنی و دانشگاه در برگزاری دوره، شرایط برگزاری کلاس در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم شد و دوره با حضور 25 دانشجو در محل رایزنی فرهنگی ایران در سطح مقدماتی 1 به طور رسمی آغاز شد. در اولین روز برگزاری دوره که به افتتاحیه و آشنایی اختصاص یافت، طالبی متین رایزن فرهنگی ایران به دانشجویان خوشامد گفته و علاقمندی و اشتیاق آنان به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی را ستود. ایشان در ابتدای صحبت‌های خود به چندین نشست پیاپی با دانشگاه اشاره نمود که حاصل آن انعقاد تفاهم‌نامه مهم و ارزشمندی میان رایزنی فرهنگی ایران و دانشگاه است و تفاهمات علمی دانشگاهی اساسی از جمله تبادلات بین دانشگاهی، انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی مشترک، اجرای برنامه‌های فرهنگی متعدد و موارد بسیار دیگر را شامل می‌شود. برگزاری دوره‌های زبان فارسی نیز یکی از مهمترین موارد مطرح در این برنامه مشترک بوده که با همت و همکاری مشترک رایزنی فرهنگی و دانشگاه بدون وقفه آغاز شد. ایشان در همین رابطه به اهمیت برگزاری این دوره و تلاش‌های انجام‌شده جهت به ثمر رسیدن آن و تخصص استاد زبان فارسی در این رابطه اشاره نمود و دانشجویان را به داشتن همت بلند، تلاش و جدیت در یادگیری زبان فارسی و دنبال نمودن آن تا سطوح بالای یادگیری توصیه و تشویق نمود. ایشان همچنین در ادامه صحبت‌های خود به مصادف شدن این دوره با ایام باسعادت ولادت امیر مومنان حضرت علی (ع) اشاره کرد و لحظاتی چند فضای جلسه را به ذکر نکاتی در خصوص فضایل امام علی (ع) مزین نمود و گفت شخصیتی که می‌خواهیم از او بگوییم امام اول شیعیان است، مردی که در کعبه زاده شد و نخستین کسی بود که به پیامبر اسلام (ص) ایمان آورد. از نظر شیعه حضرت علی (ع) به فرمان خدا و تصریح پیامبر (ص) جانشین بلافصل رسول خداست. او مرد عظیم‌القدری است که به فرموده خویش همیشه مظلوم بوده و هست. با وجود کینه‌توزی‌ها و حسدورزی‌های اطرافیان برای پوشاندن فضیلت‌های ایشان اما نتوانستند از انتشار آن ممانعت کنند و اکنون فضایل امام علی (ع) شرق و غرب عالم را فرا گرفته است. او همچنین به آیات متعددی در قرآن اشاره کرد که به طور خاص در شان حضرت علی (ع) نازل شده است. طالبی متین در پایان سخنان خود تقارن این روز را با شروع دوره زبان فارسی برای این گروه از دانشجویان به فال نیک گرفته و بهره‌مندی از برکات این روز بزرگ را برای همه از خداوند متعال خواستار شد. در ادامه، آقای تمیرلان شایخوت‌دینو، معاون توسعه راهبردی دانشگاه به نمایندگی از طرف امور بین‌الملل دانشگاه در این جلسه حضور یافتند و با قدردانی از زحمات و سرعت عمل رایزن فرهنگی ایران در تدبیر این دوره و همچنین استاد زبان فارسی مستقر در مرکز، خطاب به دانشجویان این دوره را فرصت مناسبی برای یادگیری زبان فارسی و آشنایی با فرهنگی ایرانی در محیطی بسیار آرام، دلنشین و مناسب دانست و بر اهتمام و جدیت دانشجویان در امر یادگیری تاکید نمود. در پایان سخنرانی‌ها، این دوره با گرفتن یک عکس یادگاری به طور رسمی آغاز شد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی