پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۲۸ ق.ظ

نشست کارگروه علوم اجتماعی واژه‌گزینی برگزار شد

دومین نشست کارگروه ویژۀ واژه‌گزینی علوم اجتماعی برگزار شد و در این نشست نُه واژه طرح و تصویب شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ غلامعلی حداد عادل در این نشست که میهمانانی از مرکز پویانمایی صبا به‌منظور آشنایی با روند واژه‌گزینی حضور داشتند، گفت: زبان و ادبیات فارسی رکن مهم و یکی از مشخصات هویّت ملّی مردم ایران است که در روزگار ما با وجود فنّاوری ارتباطی در معرض آسیب و خطر شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و برنامه‌های ماهواره‌ای ‌است و تلاش‌های مرکز پویانمایی صبا در حوزۀ ترویج زبان و ادبیات فارسی در سال‌های گذشته قابل تقدیر است.

حداد عادل در ادامه با تأکید برگسترش روابط فرهنگستان زبان و ادب فارسی با صداوسیما گفت: تاکنون مرکز پویانمایی صبا نزدیک به چهارصد برنامۀ کوتاه برای پاسداری از زبان فارسی تولید کرده است و امیدواریم این فعالیت‌ها گسترش و تداوم یاید.

در ادامه قطب‌الدین صادقی با اشاره به اهمیت توجه به زبان و ادب فارسی در برنامه‌های تولیدی صداوسیما در حوزۀ بازی و سرگرمی و گروه ورزش تأکید کرد و گفت: بسیاری از واژگانی که در این برنامه‌ها عوامل تولید و شرکت‌کنندگان به کار  می‌برند، جایی در دایرۀ واژگانی زبان فارسی ندارد و به‌کارگیری این واژگان نادرست در رسانۀ ملّی زمینۀ ترویج آن‌ها را در جامعه فراهم می‌کند و این موضوع آسیب جدی به زبان فارسی وارد می‌کند.

در ادامه اعضای کارگروه واژه‌گزینی علوم اجتماعی به بحث و بررسی واژه‌های پیشنهادی پرداختند و نُه واژه تصویب شد. در این نشست نمایندۀ گروه علوم اجتماعی زینب شمسینی و میهمانان گروه شهلا کاظمی‌پور ثابت، غلامرضا آذری و باقر ساروخانی و جمعی از پژوهشگران گروه واژه‌گزینی نیز حضور داشتند.

گفتنی است، نشست‌های گروه واژه‌گزینی شنبه‌ها با حضور اعضای کارگروه‌ها برگزار می‌شود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی