يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۰۶:۱۹ ق.ظ

نسخه عربی «زخم و زیتون» در نمایشگاه بیروت رونمایی می‌شود

مراسم رونمایی از نسخه عربی کتاب «زخم و زیتون؛ یادگاران و روزگاران» نوشته عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیروت برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به نقل از روزنامه لبنانی «الأخبار»، این مراسم فردا پنجشنبه، ۱۹ اسفندماه با حضور محمد وسام المرتضی، وزیر فرهنگ لبنان، عباس خامه یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان و مؤلف کتاب و جمعی از اندیشمندان و نویسندگان لبنانی و غیر لبنانی برگزار خواهد شد.

همچنین محمد وسام المرتضی، وزیر فرهنگ لبنان، حجت‌الاسلام محمد اسدی، موحد مدیر عامل مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی، علی زیتون، استاد دانشگاه و پژوهشگر امور فرهنگی در عرصه بین‌الملل، «طراد حماده» شاعر شهیر و وزیر سابق کار لبنان و مریم میرزاده، پژوهشگر و نویسنده ایرانی در این نشست سخنرانی خواهند داشت.

خضر نبها، استاد فلسفه و کلام دانشگاه لبنان مدیریت این نشست را برعهده داشت و مؤلف اثر به معرفی این کتاب در نشست رونمایی خواهد پرداخت.

نسخه عربی «زخم و زیتون؛ یادگاران و روزگاران» اخیرا به صورت مشترک از سوی انتشارات بین‌المللی الهدی و انتشارات اثر چاپ و منتشر شد.

«زخم و زیتون» در ۵۰۰ صفحه شامل روزنوشت‌های دکتر عباس خامه‌یار از رویدادها و یادگاری‌های دوره‌های مختلف مدیریت فرهنگی خود و نیز روایت‌هایی از افراد و شخصیت‌های برجسته فرهنگی سیاسی و معنوی چند دهه اخیر ایران و اسلام است که با آنها تعامل و مراوده داشته است.

علی لاریجانی در مقدمه نسخه فارسی کتاب زخم و زیتون، نوشته است: جمع سفرکرده‌های مؤثر در یک قاب، با نویسندگی شایسته، تذکاری آیین‌ساز برای آدمی است که فراغت خود را بدان بسپارد. به همین دلیل، زخم و زیتون را می‌توان همراه و همگامی صادق برای خلوت آدمی دانست.

پروفسور سلیم دکاش، رئیس دانشگاه سنت ژوزف(الیسوعیه) لبنان نیز، در مقدمه نسخه عربی کتاب آورده است: نگارنده با بیانی شیوا و گویا می‌کوشد ارتباط چهره‌های درخشان با سطوح عالی تمدن و فرهنگی ایرانی اسلامی را در زمینه‌های مختلف ادبی، شعری، تاریخی، عرفان اسلامی، تصوف، سیاست و تفسیر برجسته و تبیین کند.

دکاش در بخشی دیگری از مقدمه کتاب با بیان اینکه کتاب دربردارنده مطالب بسیار غنی و سرشار از نکات تاریخی و فرهنگی است، صفحات مربوط به رابطه قوی و تأثیرپذیری مسیحیان مشرق زمین از فرهنگ و تمدن ایران و همچنین بازتاب جلوه‌هایی از این فرهنگ وتمدن در آثار ادبی، زبانی و پژوهشی آنها را از جمله صفحات درخشان و پربار کتاب توصیف می‌کند.

گفتنی است، شصت‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب «بیروت»، روز شنبه ، ۱۴ اسفند با حضور «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان، جمعی از مقامات و شخصیت‌های سیاسی، دانشگاهی، دینی و فرهنگی لبنان و نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران گشایش یافت.

این دوره از نمایشگاه کتاب «بیروت» پس از وقفه سه‌ساله به دلیل ناآرامی‌های داخلی، شیوع ویروس کرونا و انفجار بندر بیروت که باعث تخریب مکان برگزاری نمایشگاه شد، پس از بازسازی یکی از سالن‌های نمایشگاهی، به مدت ۱۰ روز ادامه دارد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی