يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۳۹ ق.ظ

شماره جدید پادکست «مفاخر ایرانی، افتخار جهانی» در پیشاور منتشر شد

وابستگی فرهنگی و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور، شانزدهمین شماره پادکست «مفاخر ایرانی، افتخار جهانی» را در شبکه اجتماعی ساندکلاود منتشر کرد.

به گزارش رسانه زبان و نوآوری از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شانزدهمین شماره پادکست «مفاخر ایرانی، افتخار جهانی» به موضوع «حکیم نظامی طلایه‌دار شعر فلسفی» اختصاص یافت.

این برنامه 11 دقیقه و 8 ثانیه‌ای با گویندگی مجری پادکست و ارایه مقاله با صدای ماجد درانی، گوینده مشهور بخش پشتوی رادیو تهران اجرا شده است.

گوینده پادکست با اشاره به هفته بزرگداشت حکیم نظامی فخر شعر ایران زمین می‌گوید: هیچ یک از تذکره نویسندگان و مورخان شغل و مقام اداری برای حکیم ذکر نکرده‌اند و این بدان معناست، حکیم نظامی از همان آغاز جوانی و زمان فراگیری علم و دانش پی به طبع و قاد و ذوق سرشار خود برده بوده است. ایشان پس از علوم دینی، عقلی، ادبی و ذوقیِ زمان خود به کمال رسیده و عمرخود را صرف سرودن شعر کرده و استعداد و نبوغ ذاتی خود را آشکار ساخته است.

ماجد درانی با اشاره به دانش، استعداد ادبی، فنون شعری و فصاحت در علوم عقلی فلسفه، منطق، ریاضیات و نجوم و در علوم اسلامی از جمله: قرآن، فقه و احادیث نبوی تبحر وافر حکیم نظامی خاطر نشان می‌کند: حکیم نظامی صاحب افتخاری است که برای نخستین بار مباحث فلسفی را در شعر خود آورده است. این شاعر بزرگ ایرانی در کنار مثنوی، اشعار، غزلیات خود نعت‌هایی را نیز سروده است.

این حکیم موحد همچون حکما و فیلسوفان، به طرز ماهرانه‌ای آفرینش اجسام و ابعاد را بر اساس عقاید علمای دینی و فیلسوفان قدیم توصیف کرده و از خودشناسی و خداشناسی به عنوان یک حکیم موحد و عالم آگاه، صحبت به میان آورده است.

علاقه‌مندان برای دریافت این پادکست می‌توانند به نشانی اینترنتی https://soundcloud.com/hcxcg6hojpak/dhihq9joya22?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing ، https://www.youtube.com/watch?v=sAkbe5iNWZE&t=345s، https://www.instagram.com/p/Ca_smmgt3im/، https://twitter.com/KfiPeshawar/status/1502544888814092289 و https://www.facebook.com/102484314628921/posts/521427142734634/ مراجعه کنند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی