سه شنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۰۷ ق.ظ

روابط ایران-پاکستان از پنجره زبان فارسی، بازگشت به تمدن و فرهنگ مشترک

روابط ایران-پاکستان از پنجره زبان فارسی، بازگشت به تمدن و فرهنگ مشترک

شبه قاره مهد عشق و علاقه ملت‌ها به زبان فارسی و بخش مهمی از آثار نوشتاری، باستانی و تمدن ایران در این منطقه نهفته است، در این میان مردم پاکستان به عنوان دوستداران زبان فارسی همواره در محافل مختلف از حافظ، سعدی، اقبال لاهوری و دیگر بزرگان زبان فارسی سخن می‌گویند، عواملی که محور پیوند و محبت میان دو ملت همسایه محسوب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر وقت پاکستان زمانی که بهار ۱۳۹۸ سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران انجام داد طی سخنرانی در تهران درباره اهمیت جایگاه زبان فارسی در شبه قاره گفت: اگر انگلیسی‌ها در قرن نوزدهم به هند نیامده بودند، نیازی به مترجم نداشتیم و همه ما به فارسی صحبت می‌کردیم. فارسی برای ششصد سال زبان رسمی در شبه قاره بوده است.

«عارف علوی» رئیس جمهوری کنونی پاکستان نیز در حاشیه نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در باکو با همتای ایرانی خود دیدار و سخن جالبی درباره زبان فارسی و تقلای خود برای یادگیری فارسی به میان آورد. علوی خطاب به رئیس جمهور ایران گفت: ‌ای کاش من از مادرم که لیسانس ادبیات فارسی داشت و کرمانی الاصل بود، فارسی را آموخته بودم تا اکنون با شما به فارسی سخن می‌گفتم.

در حقیقت ترویج آموزش زبان فارسی در پاکستان، کشوری که مشترکات فراوانی با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه فرهنگ، تاریخ، مذهب و مسائل اجتماعی دارد، گام موثری در شناخت بیشتر فرهنگ و تمدن مشترک مردم دو کشور بوده و باید تلاش‌ها در این زمینه را بیش از گذشته افزایش داد.

در تازه‌ترین اقدام در راستای تعمیق ارتباطات مردمی میان دو ملت همسایه ایران و پاکستان بزرگترین مجموعه فرهنگی در اسلام‌آباد ابتکار برگزاری دوره آموزش زبان فارسی را برای اعضای خود که متشکل از چهره‌های سیاسی، مدنی، دولتی و قضایی است، را آغاز کرد.

مراسم گشایش دوره آموزش زبان فارسی امروز با حضور «رضا امیری مقدم» سفیر ایران در پاکستان، «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی سفارت ایران و «ظفرالله خان» حقوق دان برجسته و دستیار سابق نخست وزیر پاکستان برگزار شد.

باید گفت اگر ایران را با بسیاری از کشورهای پیرامون آن مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که از جمله کشورهایی هستیم که می‌توانیم روابط حسنه و دوستانه با همسایگان اصلی و زمینی خود داشته باشیم. در این میان روابط ایران و پاکستان متمایز از همه این کشورهاست و حسن روابط میان دو کشور سابقه دیرینه‌ای دارد. در امور فرهنگی و زبانی نیز نزدیکی دو کشور نمونه است. این روابط نه فقط در سطوح عالی رتبه دو دولت که در سطح دو ملت نیز حسنه و دوستانه است و علاقه بی‌پایان پاکستانی‌ها به فرهنگ و تمدن ایران زمین یک نقطه عطف در مناسبات دیرینه دو همسایه در راستای توسعه بیش از پیش تعاملات و همکاری‌های مشترک به حساب می‌آید.

باشگاه اسلام‌آباد (IC) که در قلب پایتخت پاکستان قرار دارد، یک مجموعه فرهنگی، ورزشی، هنری و محل برگزاری رویدادهای مدنی است که طبق اساسنامه پارلمان ملی پاکستان تاسیس شد و اعضای آن را نیز افسران ارشد دولت در بخش‌های مختلف، نیروهای مسلح، قوه قضاییه و نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی تشکیل می‌دهند.

ظفرالله خان که علاوه بر مسوولیت در هیات مدیره باشگاه اسلام‌آباد یک شاعر و نویسنده نیز است، طی سخنانی در این مراسم گفت که بدون آگاهی از تمدن غنی و فرهنگ ایران زمین به ویژه زبان فارسی ریشه فرهنگ و آداب ما در این سرزمین ناقص خواهد بود.

وی با اشاره به ابراز علاقه مندی شخصیت‌های پاکستانی برای یادگیری زبان فارسی اظهار داشت که این دوره به مدت یکماه تکمیل خواهد شد و با توجه به علاقه مندی افراد قرار است دوره بعدی نیز از ماه آینده آغاز شود.

سفیر ایران در پاکستان اظهار داشت: هر دو کشور همسایه به عنوان دو ملت دوست و مستقل برای افزایش قدرت و رفاه خود نیازمند توسعه همه جانبه هستند و گشایش روزنه‌های جدید در حوزه فرهنگ و روابط مردمی می‌تواند یک زمینه همکاری بلند مدت و گسترده را فراهم سازد.

امیری مقدم گفت: ایران و پاکستان و منطقه جنوب شرق آسیا یک زبان، فرهنگ و تمدن مشترک دارند و عشق و علاقه در پاکستان به زبان فارسی به مثابه برگشت به تمدن و فرهنگ مشترک است.

وی افزود: بخش مهمی از آثار نوشتاری، تمدنی و باستانی ایران در شبه قاره قرار دارد لذا ما معتقدیم که ملت پاکستان بیش از دیگر ملت‌ها عاشق فرهنگ و احیای گذشته ما هستند و ما قدردان ابتکار دوستان پاکستانی برای هم افزایی در حوزه فرهنگ هستیم.

خزاعی، رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان نیز طی گفت وگو با مسوولان برگزاری دوره آموزشی زبان فارسی گفت: رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد ضمن اینکه فعالیت‌های خوبی را در زمینه آموزش زبان فارسی در کشور همسایه پاکستان انجام می‌دهد، از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی متنوع در راستای علاقمند ساختن دانشجویان، دانش آموزان و جوانان پاکستانی به آموختن زبان فارسی حمایت می‌کند.

براساس این گزارش، فارسی زبان مادری بیش از ۸۴ میلیون ایرانی است و در کل جهان ۲۲۰ میلیون نفر به زبان فارسی سخن می‌گویند که عمدتا در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، بحرین، عراق و جمهوری آذربایجان زندگی می‌کنند.عمق تاثیر و نفوذ زبان فارسی بر زبان‌های ملی و محلی منطقه کاملا مشهود است. برای قرن‌های متمادی، در میان ملل منطقه، زبان فارسی به عنوان زبان رسمی، ادبی و بین المللی رواج داشته است. از بین النهرین تا آسیای مرکزی و ماوراء النهر، زبان فارسی در طول تاریخ حضور داشته و به عنوان یک زبان مادری نقش ایفا کرده است.

اسلام با زبان فارسی به منطقه شبه قاره وارد شد و به عنوان یک آیین تمدن ساز، ملت ساز و جریان ساز، تحولات سیاسی، اجتماعی و تاریخی منطقه را رقم زده است. تولد کشور پاکستان، خود یکی از تاثیرات شگرف تاریخی ورود تمدن اسلامی به منطقه شبه قاره است.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی