توسعه روابط «علیگر» با ایران ریشه در مطالبه موسسان دانشگاه دارد

دانشگاه مسلمان‌ها ۱۰۰ ساله شد - ایسنا

رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علیگر با اشاره به سابقه تدریس و تحقیق زبان فارسی در کشور هند گفت: ریشه تلاش‌های علمی و تمام کوشش‌‌های مستمر در حوزه ترویج زبان فارسی را باید در خواست تاریخی و مطالبه همیشگی بنیان‌گذاران دانشگاه جست‌وجو کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، فرید‌الدین فریدعصر، رایزن فرهنگی و قهرمان سلیمانی، رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی بنیاد سعدی در دهلی نو در سفری به علیگر هند از مرکز تحقیقات فارسی و کتابخانه و مرکز نسخ خطی و بخش‌‌های فرهگی دانشگاه دیدن و با استادان و دانشجویان زبان فارسی و مسؤلان بخش‌‌های مرتبط دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این بازدید، عثمان غنی، رئیس مرکز گزارشی از فعالیت‌‌های مرکز در طول سال‌‌های گذشته ارائه کرد و گفت: این مرکز یکی از موفق‌‌ترین نهادهای علمی و پژوهشی دانشگاه علیگر است که در حوزه مطالعه و تحقیق و چاپ متون و منابع مربوط به زبان فارسی کارنامه موفقی دارد.

در ادامه، آذرمیدخت صفوی، مدیر پیشین و مشاور عالی کنونی مرکز، در سخنان خود به سابقه تأسیس این مرکز و نقش و جایگاه این نهاد در تربیت متخصصان حوزه زبان و ادبیات فارسی در دو دهه اخیر اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش‌‌های بین‌‌المللی، دوره‌‌های دانش‌افزایی، چاپ کتاب و نشست‌‌های مختلف ازجمله کارهای مرکز زبان فارسی دانشگاه علیگر هستند و ما خواهان همکاری بیشتر نهادهای فرهنگی ایران با مرکز تحقیقات فارسی دانشگاه علیگر هستیم.

سپس، عارف نذیر، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه در سخنان خود به سهم دانشگاه علیگر و این دانشکده در حوزه تدریس و تحقیق زبان فارسی پرداخت و این کوشش‌‌های مستمر را در مسیر اهداف بنیان گذاران دانشگاه توصیف کرد.

در ادامه، فریدالدین فریدعصر، رایزن فرهنگی ایران در دهلی قدمت دوستی دو ملت ایران و هند را از پیش از تاریخ تاکنون توصیف کرد که در ادوار گوناگون ادامه داشته و موجب شده دو ملت داد و ستد فرهنگی داشته باشند و هیچ وقت در تاریخ متوقف نشوند.

وی با اشاره به نقش زبان فارسی در این تعامل و نهادی آن را بستری مناسب دانست که در طول تاریخ برای طرفین سودمندی معنوی و فرهنگی و معنوی داشته و باید برای توسعه آن از همه ظرفیت‌‌ها بهره گرفت.

در پایان، قهرمان سلیمانی، رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی بنیاد سعدی در دهلی نو با اشاره به نقش دانشگاه علیگر و چهره‌‌های نامداری که در این مجموعه برای توسعه زبان فارسی کوشیده‌‌اند، کوشش امروز را در مسیر منویات بنیانگذاران دانشگاه ازجمله سرسید احمدخان، بنیانگذار این دانشگاه دانست و گفت: باید بکوشیم در مسیر اهداف تعیین شده بنیانگذاران دانشگاه قدم برداریم.

وی با بیان سرگذشت علمی چهره‌‌هایی چون علامه شبلی نعمانی، نذیر احمد و در همین نسل آذرمیدخت صفوی، اظهار امیدواری کرد که مرکز بتواند نقش بهتری را در این مسیر به عهده بگیرد و با برنامه‌های علمی و آموزشی همراه شود.

مهمانان سپس بر مزار مؤسس دانشگاه حضور یافتند و از مرکز نسخ خطی دانشگاه دیدن کردند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی