تعلیم فارسی روابط فرهنگی ایران و پاکستان را توسعه می‌دهد

روابط ایران-پاکستان از پنجره زبان فارسی، بازگشت به تمدن و فرهنگ مشترک -  ایرنا

ماجد خان تاجیک، با اشاره به اشتراکات فرهنگی هزار ساله ایرانی‌ها و پاکستانی‌ها گفت: تشویق جوانان بلوچ به یادگیری فارسی و بالعکس، می‌تواند به توسعه روابط دو کشور همسایه کمک کند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، نشست «نقش جوانان نخبه ایالت بلوچستان در تعمیق روابط فرهنگی ایران و پاکستان» با همکاری مشترک خانه فرهنگ ایران و بخش جوانان جبهه توسعه کویته، با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های فکری و توانایی‌های جوانان و برجسته‌سازی نقش و دیدگاه جوانان نخبه و دغدغه‌مند ایالت بلوچستان در تعمیق روابط فرهنگی ایران و پاکستان و به خصوص استان‌های همجوار دو کشور در سالن اجتماعات انجمن پیشاهنگان پسر کویته برگزار شد.

در این نشست، سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کویته پاکستان اظهار کرد: با پیدایش پاکستان در سال ۱۹۴۷، پیوندهای فرهنگی چندهزار ساله مردم دو کشور در چارچوب موافقتنامه و برنامه مبادلات فرهنگی نوسازی و مدیریت شد. پایه‌گذاری انجمن روابط فرهنگی ایران و پاکستان و امضای موافقنامه فرهنگی بین دو کشور نقشه راهی برای تمایل فرهنگی فی مابین است و بر مبنای این موافقت نامه تاکنون چندین برنامه مبادلات فرهنگی تهیه و امضاء شده است.

وی گفت: تأسیس خانه‌های فرهنگ در شهرهای گوناگون پاکستان، راه‌اندازی دپارتمان زبان و ادبیات فارسی و گوشه ایران در دانشگاه‌های پاکستان و تخصیص بخش زبان اردو در دانشکده زبان‌های خارجی در دانشگاه تهران و تأسیس مرکز تحقیقات فارسی در پاکستان از دستاوردهای موافقتنامه فی مابین است که ریشه در پیوندهای قوی فرهنگی و تمدنی مشترک دارد.

در ادامه، سردار حبیب بریچ، عضو ارشد جبهه توسعه کویته گفت: من همواره تأکید کرده‌ام که پاکستان باید قدر همسایه‌هایی مثل ایران را بداند. امروز جمهوری اسلامی ایران به رغم همه تحریم‌ها، روی پای خود ایستاده و این تحریم‌ها نتوانسته است مانع ایران از پیشرفت و فراهم آوردن امکانات برای رفاه مردمش شود.

وی اظهار کرد: ایران نه تنها در منطقه بلکه در کل جهان یک الگو برای نفی سلطه بیگانگان است. از جوانان پاکستان درخواست دارم که باید تصمیم بگیرند کشورشان را به سمت درست حرکت دهند و ریشه فساد را از کشور بخشکانند و اگر می‌خواهیم کشورمان پیشرفت کند، باید از تجربه ایران بیاموزیم.

سخنران بعدی ماجد خان تاجیک، رهبر حزب «کاروان ملی تاجیک پاکستان» بود که در سخنرانی خود با بیان اینکه پاکستان و ایران روابط مستحکمی مبتنی بر اشتراکات فرهنگی و روابط هزار ساله ایدئولوژیکی داشته است، گفت: نباید اجازه داد که این روابط دستخوش توطئه دشمنان شود و ما برای حفظ این روابط از هیچگونه فداکاری دریغ نخواهیم کرد.

تاجیک افزود: نقش جوانان در تعمیق روابط ایران و پاکستان حائز اهمیت است و دولت‌های هر دو کشور باید نسل جوان را از اشتراکات و منافع مشترک دو کشور باخبر کنند و فرصت‌های بورسیه، تبادل هیئت‌های فرهنگی، ورزشی و تجاری برای جوانان تعریف کنند و این به ایجاد هماهنگی و وحدت بین جوانان دو کشور کمک خواهد کرد.

در ادامه، فضل الرحمان، عضو جبهه توسعه کویته به ایجاد فرصت‌های بیشتر و تسهیل رفت و آمد مردم و به خصوص بین جوانان دو کشور تأکید کرد و آن را برای آشنایی بهتر آنها از فرهنگ یکدیگر مفید دانست.

وی از دولت‌های ایران و پاکستان درخواست کرد که برای تعمیق روابط دو کشور از توانایی جوانان استفاده و برنامه‌هایی برای اعزام جوانان در سطوح مختلف بین دو کشور ایجاد کنند.

عبدالله گل، یکی از اساتید و جوانان روشن فکر شهر کویته سخنران بعدی بود که نقش جوانان در اقتصاد یک کشور به خصوص پاکستان را خیلی مهم عنوان کرد و بر استفاده از ظرفیت جوانان برای پیشرفت اقتصادی و سیاسی کشور تأکید داشت.

وی در ادامه، پیام «عارف خان» اندیشمند و اقبال‌شناس پاکستانی اهل کشمیر را در این نشست قرائت کرد.

در این پیام آمده است:

"پیشینه تاریخی روابط فرهنگی ایران و پاکستان به زمانی پیش از استقلال پاکستان بر می‌گردد و این ارتباطات با کل شبه قاره وجود داشته است. زبان فارسی در ساختار علمی و ادبی هندوستان نقش مهمی داشته است. ایران و بلوچستان به خاطر هم مرز بودن از اشتراکات فرهنگی زیادی برخوردار است، زیرا قبیله‌ها و طایفه‌های مختلف در دو طرف مرز زندگی می‌کنند.

بزرگترین محور اشتراکات و ارتباطات فرهنگی بین ایران و پاکستان، اقبال لاهوری است و این نکته معمولی نیست که روابط هزار ساله فرهنگی دو کشور به خاطر اقبال لاهوری پابرجا است و فعالیت‌های علمی و اقتصادی و برجسته‌سازی میراث‌های مشترک می‌تواند به تعمیق روابط فرهنگی دو کشور کمک کند. جوانان دو کشور با مبارزه مشترک می توانند بر چالش‌های قرن بیست و یکم غلبه پیدا کنند."

عبدالمتین آخونزاده، رهبر جبهه توسعه کویته و مجلس فکر و دانش طی سخنانی در این نشست گفت: برای جوانان دو کشور باید برنامه‌هایی برای تبادل فرهنگی اجرا شود تا آنها درک عمیقی از سنت‌ها، هنر، موسیقی و غذای یکدیگر داشته باشند.

وی بیان کرد: ترویج زبان‌آموزی از طریق کارگاه‌ها و کلاس‌ها، تشویق جوانان بلوچستان به یادگیری فارسی و بالعکس، همکاری آموزشی شامل ترویج مشارکت‌های دانشگاهی بین دانشگاه‌های بلوچستان و ایران، تسهیل تبادل دانشجو و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک می‌تواند به توسعه روابط دو کشور کمک کند.

سردار اعجاز جعفر، وزیر موقت ایالت بلوچستان در امور مهندسی بهداشت، آبیاری و جمعیت نیز در سخنانی، بر تبادل هیئت‌های فرهنگی جوانان و بانوان بین دو کشور با هدف بازدید از ظرفیت‌ها و یادگیری از تجربیات یکدیگر تأکید کرد.

در ادامه، درویش وند، سرکنسول ایران در کویته اظهار کرد: جوانان اساس و رکن هر جامعه هستند و بیشترین اهمیت و نقش را در توسعه روابط همه جانبه بین ایران و پاکستان دارند. فرهنگ ایران و پاکستان از هم جدا نیست بلکه ریشه هزار ساله دارد و این همیشه ادامه خواهد ماند.

وی افزود: ایالت بلوچستان نقش پیشرو در روابط ایران و پاکستان داشته است. نزدیکی جغرافیایی و تقارب زبانی و فرهنگی از عوامل درهم‌تنیدگی دو کشور است و حضور جوانان با انگیزه می‌تواند این پیوند را به گسترش دهند.

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی