پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، ۰۴:۲۷ ق.ظ

برگزاری مراسم بزرگداشت «نظامی» با حضور بیش از چهل اندیشمند داخلی و خارجی

جلسه ستاد ملی بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی با حضور محمود شالویی رئیس ستاد و نمایندگان نهادهای فرهنگی کشور در ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این جلسه کاوه خورابه معاون علمی پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و نماینده انجمن در ستاد ملی بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی ضمن تاکید بر نقش حکیم این شاعر بزرگ ایران زمین به عنوان واسطه‌‌ای جدی از برگرفت و انتقال فرهنگ سرزمین ایران با تاکید بر تأثیر فردوسی و شاهنامه بر نظامی، بازشناسی و بازخوانی ظرفیت‌های نهفته اندیشه نظامی را امری ضروری و بایسته برشمرد.
خورابه سنت ادبی حکیم نظامی را از ابتدای پیدایش تا کنون جریانی مستمر و زنده دانست که به مثابه رودخانه ای پرخروش ، بزرگانی چون امیر خسرو دهلوی، خواجوی کرمانی، رکن‌الدین حسین امیر حسینی، سلمان ساوجی، شاه داعی شیرازی، نورالدین عبدالرحمان جامی ،وحشی بافقی و ده‌ها شاعر و اندیشمند برجسته دیگر تن به آب روانش سپرده اند و تا کنون نیز چهره هایی چون وحید دستگردی، سعید نفیسی، عبدالمحمد آیتی، علی اصغر حکمت، علی اکبر شهابی، ذبیح الله صفا و عبدالحسین زرین کوب و … چراغش را برافروخته نگه داشته‌اند.
معاون علمی پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این جلسه ضمن اشاره به مطالعات نظامی در خارج از مرزهای ایران به ویژه اقدامات انجام شده توسط شرق شناسان خارجی از جمله توماس واکر آرنولد، هرمان اته، هلموت ریتر و یوگنی برتلس، یاد این مستشرقین را گرامی داشت.
خورابه در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از فعالیت های پیش روی انجمن به مناسبت بزرگداشت هفته نظامی گنجوی پرداخت و گفت: فعالیت‌های انجمن در این رویداد شامل سه بعد، سخنرانی، چاپ و منشورات و فعالیت رسانه‌ای خواهد بود.
او افزود: تاکنون به منظور برپایی همایش و سخنرانی استادان نظامی شناس، انجمن با بیش از چهل نفر از محققین برجسته ایرانی و خارجی به توافق رسیده است، همچنین گزیده مقالات این سخنرانی ها نیز در قالب کتاب جداگانه طبع و نشر خواهد شد.
خورابه اضافه کرد: انجمن دوفصلنامه خود یعنی «نامه انجمن» و «حکمت نامه مفاخر» را همزمان با برگزاری هفته نظامی به این شاعر بزرگ ایران زمین اختصاص خواهد داد.
معاون پژوهشی انجمن ادامه داد: در بخش رسانه‌ای نیز انجمن در حال تهیه مجموعه گفت وگوهایی با اندیشمندان نظامی پژوه است و تلاش شده تا این گفت وگوها به زبان آذری ، ترکی، انگلیسی و اردو صورت پذیرد تا با پخش آن از طریق رسانه‌های جمعی و فضای مجازی آشنایی بیشتری نسبت حکیم گنجوی برای هموطنان آذری و ترک زبان و مخاطبین انگلیسی و اردو زبان به خصوص در کشورهای همجوار و همسایه فراهم شود. همچنین شناسایی و معرفی نظامی پژوهان در پایگاه اطلاع رسانی انجمن نیز از جمله فعالیت‌هایی است که به همین مناسبت انجام خواهد شد.

در ابتدای نیز جلسه نیز محمود شالویی رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، امیر عبدالحسینی دبیر اجرایی ستاد، بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر سید قاسم سید ناظمی مدیر کل ارشاد آذربایجان شرقی، قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، اکبری ایرانی رئیس مرکز نشر میراث مکتوب، غلامرضا امیرخانی معاون پژوهشی کتابخانه ملی ایران و نمایندگان دیگری از نهادهای فرهنگی کشور به ایراد سخن پرداختند.
گفتنی است حسن بلخاری رئیس و کاوه خورابه معاون علمی و پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چهارشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ با حضور در برنامه زنده و مستقیم «پنج گنج» شبکه رادیویی فرهنگ به تبیین جایگاه و اهمیت حکیم نظامی گنجوی در سپهر فرهنگی ایران و جهان پرداختند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی