يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۰۶:۱۸ ق.ظ

ابتکار بازیگر یونانی سریال «سلمان فارسی» در معرفی حکیم نظامی به یونانیان

خانم خریستینا سوتیریو، بازیگر سریال «سلمان فارسی» و از فارسی‌آموزان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان، به معرفی حکیم نظامی در قالب ویدئو کلیپی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری زبان آوری از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خانم خریستینا سوتیریو، هنرمند یونانی پیش از عزیمت خود به تهران برای ایفای نقش در سریال سلمان فارسی با حضور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان، تحقیق خود پیرامون حکیم نظامی را در قالب یک ویدئو کلیپ برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی ارائه داد.

وی که از فارسی‌آموزان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان است، اشعاری از این شاعر گرانمایه را به فارسی و یونانی خواند.

سوتیریو درباره این رویداد این چنین، می‌گوید: امروز روز بزرگداشت شاعر بزرگ ایرانی نظامی است. نظامی متولد سال ۱۱۴۱ پس از میلاد در شمال غرب ایران باستان است. وی در سنین کودکی یتیم شد و از همان سنین کودکی به یادگیری خواندن و نوشتن و علوم آن زمان مشغول شد. استاد او در این سال‌ها شیخ اخی فرج زنجانی بود. معرفت ‌و آگاهی که او به دست آورد در آثار او کاملا آشکار است و تازگی قدرت کلام فوق العاده او که پس از طی قرن ها همچنان باقی مانده است.

وی در این باره می‌افزاید: نظامی با وجود اینکه همتراز شاعران بزرگ ایرانی است و گوته شاعر شهیر آلمانی او را به عنوان یک شخصیت معنوی و پر استعداد می‌پندارد، در جهان چندان شناخته شده نیست. با توجه به اینکه آثار وی در ایران و هند منتشر می‌شدند تنها در موارد نادری به اروپا می‌رسیدند. یکی از شاهکارهای جاودانه وی به نام پنج گنج یا خمسه که به صورت منظومه است، موجب شد شهرت او چندین برابر شود.

این فارسی‌آموزان یونانی اظهار می‌کند: مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندر نامه که درباره اسکندر مطالب تاریخی و یا داستانی را بیان می کند، از دیگر آثار او است. یکی دیگر از آثار مشهور وی لیلی و مجنون است که به گفته برخی این اثر از ۲۰.۰۰۰ بیت تشکیل شده بود اما امروز تنها در حدود ۴۰۰۰ بیت از آن باقی مانده است. در سال ۱۱۸۸ این اثر را تنها در ۴ ماه نوشت و ماجرای آن در خصوص عشق دو جوان در صحرای عربستان به یکدیگر است که سرنوشت تلخ این دو جوان به دلیل لجاجت‌های خانواده‌هایشان رقم می‌خورد.

وی همچنین، ادامه می‌دهد: نظامی در آثارش مادرش رئیسه را ایرانی معرفی می‌کند. آثار نظامی به نوعی گذر از حماسه‌های قهرمان پروری به حماسه های عاشقانه است. نوعی از شعر که بعدتر به سبک مورد علاقه بسیاری از شاعران ایرانی بدل گشت. شاهکارهای وی فرهنگ ایران و سایر کشورها نظیر ترکیه، کشورهای آسیای میانه و هند را تحت تاثیر قرار داد. بسیاری از شاعران اشعارشان را از موضوعات و سبک شعری نظامی الهام گرفته‌اند. او  فردی با احساسات قوی انسانی و معنوی بود و به خاطر گوناگونی ایده‌ها، گستره تخیلات، درک اجتماعی، عمق فلسفی و تکنیکش متمایز است. براساس سنگ نوشته‌ای که به تازگی کشف شد، نظامی در سال ۱۲۰۰ پس از میلاد فوت کرد و مقبره‌اش مانند یک قدیس برای قرن‌ها مورد احترام است.

سوتیریو در پایان سخنانش، ابیاتی از مخزن الاسرار نظامی را به زبان فارسی و یونانی برای مخاطبان خواند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی